Putin ställer in för första gången på 17 år

2022 12 13

Diktatorns återkommande och uppmärksammade nyårskonferens ställs oförklarligt in.

Varje år i december inför nyår håller Rysslands diktator Vladimir Putin en lång presskonferens, ofta flera timmar, inför hårt kontrollerad media i landet.

Det har han gjort ända sedan 2001, med undantag för premiärministeråren 2008-2011 samt 2005.

Men inte i år. Det här året ställs den in, rapporterar bland annat Sky News och BBC.

Och Kreml vägrar svara på varför.

– När det gäller den årliga presskonferensen, ja, det kommer inte bli någon före nyår, men vi förväntar oss att presidenten fortfarande kommer att hitta en möjlighet att prata med reportrar, som han gör regelbundet, inklusive under sina utlandsbesök, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov.

Jämförs med cirkus

Nyårskonferensen är ett uppstyrt spektakel där Putin får möjlighet att putsa på sin image på bästa möjliga sändningstid. Förra året pågick den i fyra timmar.

Enligt New York Times beskrivs tillställningen som en “delvis koreograferad show av öppenhet” och jämförs med en cirkus.

Hundratals reportrar närvarar. Även utländska journalister brukar delta, men på villkoret att de först redogör för vilka frågor de tänker ställa.

Spekulationer tar fart

När Kreml inte kan svara på varför årets presskonferens ställs in har spekulationerna satt fart, inte minst på grund av att den ryska ledaren vid flera tillfällen oförklarligt försvunnit från offentligheten under långa perioder.

Flera experter har teorier om vad det beror på.

New York Times reporter Neil MacFarquhar tror att de inställda planerna handlar om risken att Putin kan få generande frågor om kriget, då det ryska missnöjet med konflikten börjat vädras allt mer.

"Psykologisk ovilja"

Enligt Tatiana Tanovaja, politisk analytiker, kan skälet dock vara så enkelt som att diktatorn tycker att det är slöseri med tid.

– Jag tror inte Putin har något att säga, särskilt inte som han har sagt så mycket nyligen. Det är mer troligt att han har en psykologisk ovilja att “förklara sig ” än att svara på tråkiga och rutinmässiga frågor, att slösa tid på förberedelser, spela rollen som den snälla pappan och så vidare, säger hon till The Guardian.

Hon tillägger:

– För den utländska publiken kan han säga allt han anser nödvändigt, han kommer att hitta ett tillfälle. När det gäller den inhemska publiken ser han inte poängen. Låt hans underordnade hantera det.

Ställt in flera evenemang

Decembertalet är inte den första tillställning som diktatorn ställt in under året.

I juni sköt Kreml även upp det årliga så kallade "maratonsamtalet" med allmänheten som sänds i nationell tv, men satte inget nytt datum för det.

Enligt den ryska konstitutionen är presidenten skyldig att hålla ett tal till nationen i slutet av året. En fråga som Peskov nu säger att Kreml ser över, enligt BBC.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen