Nu startas första PR-byrån med SD-inriktning

2023 01 04

Sverigedemokraternas tidigare presschef startar nu PR-byrån GW Consulting Group.

Därmed sjösätts den första PR-byrån med SD-fokus.

Har 12 års erfarenhet

För Sverigedemokraterna är detta ytterligare ett steg framåt och utvecklingen kommer samtidigt som partiet går ett unikt år till mötes.

2023 är första helåret som SD inte längre är ett oppositionsparti utan tvärtom ingår i styret av Sverige.

PR-byråns grundare Henrik Gustafsson började sin bana inom Sverigedemokraterna redan 2010 och har en bred erfarenhet inom partiet.

– Jag samlar mina 12 år som anställd hos SD:s pressavdelning med bland annat kriskommunikation, krishantering, pressmeddelande, debattartiklar, kampanjer, valrörelser och organisationsutveckling, säger han till Dagens Opinion.

Både näringslivet och partiet

Företaget vänder sig till såväl näringslivet som föreningar och organisationer.

En stor del av efterfrågan väntas samtidigt komma från Sverigedemokraternas egna led.

Partiet finns representerat över hela Sverige i kommunfullmäktige, regioner och riksdagen.

– Vi har över 300 underorganisationer, säger Henrik Gustafsson till Resumé.

– Dessutom är de flesta fritidspolitiker och då är det klart att om man har ett möte i veckan och ett arbete vid sidan av politiken, då är man inte lika inne i bubblan. Jag tror att det är där vi kan bistå väldigt mycket.

– Att vara delaktig i att tillmötesgå den ambition som finns inom dessa organisationer ser jag som helt avgörande för fortsatt konstruktiv utveckling. Helt enkelt att kunskap uppifrån sprids neråt och att det sker löpande och jag vill vara en del i att bidra till att detta sker i en bredare utsträckning än tidigare.

Bredd och djup

På GW Consultings webbsida framgår det vad som blir företagets fokus.

- Press och media

- Grafisk Design

- Kris och konflikt

- Kampanj

- Marknadsföring

- Organisation

– Marknadsföring och specifika kampanjarbeten har varit en del av vårt arbete i över ett decennium.

GW har även stor erfarenhet av kris och konflikt, klargör grundaren på webbsidan.

– Det finns idag inget företag på den svenska marknaden som når upp till den nivå och det antal ärenden som vi har hanterat. Även om skälen till detta inte alltid är av positiv karaktär, kvarstår dock faktumet att erfarenheten och kompetensen är både bred och djup.

Unik förståelse för SD

Henrik Gustafssons fullständiga efternamn är Wiencke Gustafsson – därav PR-byråns namn.

Han representerade SD i Karlshamns kommunfullmäktige redan som 21-åring. Som tidigare press- och informationschef medverkade han centralt i flera av SD:s framgångsval.

Han var en av ledargestalterna för SD:s valkampanj i Skåne 2022 och där märkte han hur SD:s kommunföreningar ville utvecklas ännu mer inom flera av hans fokusområden.

GW kommer i praktiken fungera som ett komplement till SD:s riksorganisation och Gustafsson understryker att PR-byrån har en unik förståelse och kunskap för SD.

Det finns en rad PR-byråer med stark koppling till andra partier men detta är första byrån med inriktning mot just SD.

– Det finns många som inte vet hur det fungerar inom SD, hur man jobbar internt. Det finns ett intresse att få mer kunskap om det inre ledet i SD, säger han till Resumé.

Foto: GWConsultingGroup.se

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 09

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen