SVERIGE: Flera regioner slår larm – nya rekommendationer

2023 01 06

I går uppmanade Västra Götalandsregionen föräldrar att hålla sina barn hemma från förskolan.

– Västra Götalandsregionen rekommenderar den som har möjlighet, att hålla syskon hemma från förskolan om det finns barn under sex månader i familjen, skrev regionen i ett pressmeddelande.

Orsaken är den omfattande smittspridningen av RS-viruset, som framför allt drabbar de allra minsta.

Nu följer flera andra regioner Västra Götalandsregionens uppmaning, rapporterar Aftonbladet.

– Flera regioner uppmanar föräldrar med spädbarn upp till sex månader att hålla äldre syskon hemma från förskolan, skriver tidningen.

”En allvarlig situation”

Bland annat gäller samma uppmaning för föräldrar i region Uppsala och region Kalmar.  

– För små barn, under sex månader, kan en infektion med RS-virus leda till en allvarlig sjukdomsbild med svåra andningsbesvär. Dessutom är vården just nu mycket hårt belastad. Vi har nu en allvarlig situation i Uppsala län och vi vädjar nu till länets invånare att göra vad man kan för att skydda de små barnen och begränsa smittspridningen, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i region Uppsala.

 Lisa Labbé Sandelin, smittskyddsläkare i region Kalmar, gör en liknande bedömning.

– Den senaste tidens ökning av RS-virus i länet är oroande. De minsta barnen riskerar att bli svårt sjuka. Rekommendationen om att förskolebarn i samma hushåll ska stanna hemma från förskolan är för att skydda de allra yngsta barnen. Barn som går i förskolan riskerar ta med sig smittan hem. Små barn riskerar också att smittas på kalas och fester av dem som vill klappa eller krama barnet, säger hon i ett pressmeddelande.

”Tungt och belastat”

Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen, berättar att den höga spridningen av RS-viruset har lett till att barnsjukvården i regionen är under hård belastning.

För en vecka sedan gick regionen upp i förstärkningsläge – en nivå över stabsläge.

– Det har varit så en tid och det jobbar man aktivt med att hantera. Det är tungt och belastat inom barnsjukvården, med många sjuka barn, säger Thomas Wahlberg till Aftonbladet.

Fakta smittläget i Sverige

- Den omfattande smittspridningen av covid-19, influensa och RS-virus fortsätter.

- Antalet bekräftade fall av influensa fortsätter att öka och RS-virus ligger på samma höga nivå som vecka 51.

- Bekräftade fall av influensa har ökat med 20 procent mellan vecka 51 och 52.

- Antalet bekräftade falla av covid-19 har minskat något under vecka 52. Det beror sannolikt på eftersläpning i statistiken på grund av jul- och nyårshelgerna.

- Hittills har 255 bekräftade fall rapporterats avlidna med covid-19 vecka 51. Det kan jämföras med ett medeltal på 124 avlidna de tre föregående veckorna.

- Totalt uppskattas 2 179 patienter vårdas med covid-19 just nu.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Foto: Johan Alp Region Uppsala

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen