SVERIGE: Kraftig förändring av antalet snusande kvinnor

2023 01 17

Andelen kvinnor som börjat snusa ökar kraftigt.

Det visar en undersökning som Region Västmanland nu slår larm om.

Mer än fördubbling

– Andelen västmanländska kvinnor som snusar ökade från fem till elva procent mellan 2017 och 2022, uppger Region Västmanland.

Det innebär mer än en fördubbling och bakom uppgången på hela sex procentenheter framgår det att yngre kvinnor allt mer har börjat använda sig av en ny sorts snus.

– Tobaksfritt nikotinsnus, så kallat vitt snus, uppger Region Västmanland.

– Sju procent uppger att de använder den typen av snus dagligen.

Rökningen minskar

Särskilt bekymmersamt är det att snusandet har ökat bland de yngre.

Bland länsinnevånare 18–29 år har andelen män som snusar dagligen ökat från 18 till 21 procent under den senaste femårsperioden.

Samtidigt som det blir allt vanligare att folk snusar så har rökningen minskat kraftigt.

Andelen som röker dagligen har minskat drastiskt de senaste 20 åren, rapporterar regionen.

Statistiken kommer från folkhälsoundersökningen Liv & hälsa.

Kämpigt för låginkomsttagare

Folks hälsa varierar stort mellan olika befolkningsgrupper enligt undersökningen. Faktorer som avgör är kön, ålder och livssituation.

- Kvinnor uppskattar sin hälsa som sämre, jämfört med män.

- Yngre uppskattar sin hälsa som god, jämfört med äldre.

Man ser även betydande skillnader kopplat till inkomsten.

- Hälsan upplevs som bättre bland personer med eftergymnasial utbildning respektive högre inkomstnivå.

Något annat som spelar in är om man har vänner eller inte.

- Bland dem med dåligt socialt nätverk, exempelvis att sakna någon som kan hjälpa vid praktiska problem,

uppger endast hälften av de tillfrågade att de har bra eller mycket bra hälsa.

- Andelen som har bra eller mycket bra hälsa bland samtliga tillfrågade är 70 procent.

Sparar miljontals skattekronor

Att allt fler säger nej till rökning gynnar inte bara hälsan utan även ekonomin.

- Den minskade rökningen har under den senaste femårsperioden sparat åtta miljoner kronor för hälso- och sjukvården i Västmanland, framhåller regionens folkhälsoanalytiker.

- Under samma tid sparade minskad rökning fyra miljoner för länets kommuner.

För samma period, 2017-222, beräknas emellertid ökningen av andelen med fetma – från 19 till 22 procent – kosta sjukvården två miljoner kronor och kommunerna en miljon.

Foto: Swedish Match Peter Knutson

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen