Amerikanska jättekedjan expanderar i Sverige
Amerikanska Costco fortsätter sin expansion i Sverige.
Costco är en av de ledande detaljhandelskedjorna i USA.
Sedan tidigare har de inlett sitt Sverige-äventyr med att öppna en butik i Arninge utanför Stockholm.
Om bara nio dagar öppnar nästa svenska butik – den här gången i Malmöområdet, närmare bestämt i Bernstorp.
Fortsatt expansion
Costco, som grundar stora delar av sin verksamhet på medlemskap, framhåller att det ser bra ut inför Skåneöppningen där det även finns en tillhörande bensinstation.
– Det ser bra ut här. Det är spännande, säger verksamhetschef Brett Vigelskas till Fri Köpenskap.
“Definitivt en framtid”
Efter öppningen i Skåne finns inga bekräftade nyöppningar.
Däremot tycks kedjans avsikter vara tydliga, åtminstone av Vigelskas ord att döma.
– Jag kan inte säga något konkret om det ännu. Men vi ser definitivt en framtid här, säger han.
Det är Costco
Costco Wholesale Corporation driver en internationell varuhuskedja för medlemmar, främst under namnet ”Costco Wholesale”.
Det rör sig om en global aktör som omsätter flera miljarder dollar och bedriver varuhusverksamhet i fjorton länder.
– Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb, med syfte att medlemmar ska kunna handla kvalitetsvarumärken till lägsta möjliga pris, förklarar kedjan om sin verksamhet.
Många länder
Costco Wholesale Corporation rapporterade en nettoomsättning på 20,97 miljarder dollar för detaljhandelsmånaden maj, en ökning med 6,8 procent från 19,64 miljarder dollar förra året.
De flesta butikerna finns i hemlandet USA.
Costco driver för närvarande 905 butiker, varav 624 i USA och Puerto Rico, 109 i Kanada, 41 i Mexiko, 37 i Japan, 29 i Storbritannien, 19 i Korea, 15 i Australien, 14 i Taiwan, sju i Kina, fem i Spanien, två i Frankrike och ett vardera på Island, i Nya Zeeland och i Sverige.
De driver också e-handelssajter i USA, Kanada, Storbritannien, Mexiko, Korea, Taiwan, Japan och Australien.
Läs mer om ekonomi på Ekonomibladet.
Foto: M. Reubenstein
Text: Redaktionen