5 november 2025

SVERIGE: Elräkningar framkallar oväntat beteende

2023 02 16

Det är få elkonsumenter som förstår vad som framgår på fakturan från sin elleverantör.

Det visar revisions- och konsultbolaget EY som genomfört en stor undersökning bland 38 000 energikonsumenter i 18 länder, varav 2 000 i Sverige. 

Mindre än en tredjedel av svenskarna, 27 procent, känner att de förstår fakturorna och endast 21 procent känner förtroende för sin leverantör, framhåller bolaget i ett pressmeddelande. 

Skiftande beteende på flera fronter 

Vad som dock också utmärker sig är ett förändrat beteende i det allt mer skiftande energilandskapet.

Och det handlar inte enbart om man i större utsträckning släcker lamporna eller skruvar ned värmen för att hålla nere kostnaderna. 

Svenskarna blir betydligt mer aktiva än så och EY:s undersökning visar att konsumenterna driver på för ett flertal viktiga utvecklingar som kommer att påverka framtiden för elbolagen. 

– Vår undersökning visar att passiva elkonsumenter tillhör det förflutna. Vi ser att fler svenskar tar framtiden i egna händer genom att försöka förstå sin konsumtion och ta en alltmer aktiv roll i sin förbrukning, bland annat genom lösningar som solpaneler eller batterier, vilket ställer högre krav på elbolagen, säger Christian Grauers, ansvarig rådgivare inom energi, EY Sverige. 

Oväntad förändring: rekordmånga vill ha elbilar 

Att förtroendet för elleverantörerna är så lågt som 21 procent beror på prisökningar, osäkerhet och svängningar på marknaden. 

Men det har mot förmodan inte inneburit att omställningstakten bromsats in.

Tvärtom har den förändrade marknaden skapat ett rekordstort intresse bland konsumenter för ren energi och nya lösningar som solceller på taken och elbilar. 

– I Sverige uppger mer än hälften att de köpt (11 procent) eller funderar på att köpa (41 procent) en elbil. Hälften (50 procent) har även köpt, eller funderar på att köpa, solpaneler och 41 procent överväger, eller har redan köpt, batterilagring, framhäver EY Sverige. 

Krångligaste räkningen i hushållet 

Att enbart 27 procent uppgett att de förstår sin elfaktura gör räkningen till den krångligaste av hushållens samtliga fakturor. 

Nästan alla, 88 procent, efterfrågar nya digitala funktioner, till exempel att kunna analysera sin elförbrukning.

– Konsumenternas behov av information ger energiföretag en ny möjlighet. Både de som försöker skynda på sin energiomställning och så kallade omnisumenter förväntar sig ett ökat stöd av sina energileverantörer, som måste utvecklas. Deras förmåga att hjälpa konsumenterna framåt under det närmsta året kommer vara avgörande för antingen driva på eller försena energiomställningen, men också påverka deras egna framtid, säger Christian Grauers. 

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen 


Arla-produkt rusar i försäljning – “kraftigt ökad efterfrågan“

2025 11 07

Ett livsmedel från Arla säljer som smör.

Arla Falkenberg har slagit produktionsrekord för KESO cottage cheese för andra året i rad.

Det tack vare ökad efterfrågan på proteinrika livsmedel, rapporterar Dagligvarunytt.

Nytt produktionsrekord

Redan i slutet av oktober slog Arla Falkenberg sitt tidigare rekord på 23 000 ton producerad cottage cheese, även kallad Keso.

Under hela 2025 räknar mejeriet med att producera 27 000 ton, vilket motsvarar en ökning med 17 procent jämfört med året innan.

– Det här är resultatet av ett fantastiskt lagarbete där vi jobbat hårt för att förenkla och effektivisera produktionen, säger Christian Svensson, mejerichef på Arla Falkenberg.

LÄS MER: Helt ny svensk cola kommer till affären

Proteinrika livsmedel driver trend

Enligt Arla är en kraftigt ökad efterfrågan på cottage cheese den främsta förklaringen bakom rekordproduktionen.

– Trenden drivs framför allt av ett växande intresse för proteinrika och fettsnåla livsmedel kopplat till träning och hälsa. Cottage cheese är dessutom en väldigt mångsidig produkt som passar lika bra i matlagning och bakning som på frukostmackan eller direkt ur burken säger Lisa Engström, varumärkesansvarig för Keso Cottage Cheese.

Proteinrika produkter som cottage cheese har blivit populära bland konsumenter som vill kombinera hälsa med enkelhet i matlagningen, vilket märks både i butikshyllorna och på exportmarknader.

Arlas draglok

Arlas proteinsegment med keso, kvarg och varumärket Arla Protein som lanserades under 2024 har blivit ett draglok för bolaget.

– Bara några månader efter lanseringen blev vi marknadstvåa inom det här segmentet. Vi vill alltid ha en ledande position och sådana här högförädlade produkter är bra för handeln, för kunden, för Arla – och för bonden, uppgav Cecilia Kocken som är vd för Arla i Sverige sedan 2023, till Dagligvarunytt tidigare i år.

Arla Falkenberg är Europas största cottage cheese-mejeri som tillverkar omkring 60 olika varianter av cottage cheese.

Fabriken levererar produkter både till den svenska och internationella marknaden och har 130 anställda.

Mejeriet tar emot cirka 130 miljoner kilo mjölk om året, nästan uteslutande från Arlagårdar i Halland.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Arla resp B Lark

Text: Redaktionen


7nov2025

Google Maps lanserar ny superfunktion – ”kan allt”

2025 11 07

Google Maps används av de flesta i Sverige.

Nu är en ny funktion på gång i den populära tjänsten.

Det är Googles funktion Gemini, som blir en del av Google Maps.

Den beskrivs som en ”kartläsare som kan allt”, rapporterar Vi Bilägare.

Kan fråga frågor

Framöver kommer man kunna ställa frågor till Google Maps, medan man kör bil, och på så sätt få hjälp med navigeringen.

– Google Maps får en Geminiuppgradering som gör navigeringen smartare och enklare, uppger Google, i ett uttalande.

– Vi introducerar den första körupplevelsen med handsfree-konversation i Google Maps, byggd med Gemini och vår omfattande information om den verkliga världen. Det är som att ha en kunnig vän i passagerarsätet som tryggt kan hjälpa dig att ta dig dit du ska.

Funktionen kommer ut i Google Mapsappen för både Android och iPhone.

Längre fram kommer den också till bilar med Googles operativsystem.

LÄS OCKSÅ: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

Flera nya funktioner

Den nya AI-assistenten kommer med flera nya funktioner, som ska göra appen mer användarvänlig.

Dels är den röststyrd, vilket gör att man kan ställa frågor till appen och få svar.

Man kan också koppla ihop funktionen med sin kalender, och genom röstkommando lägga till händelser.

Men också rapportera störningar i trafiken.

– Att hjälpa förare är en viktig del av det som gör Google Maps tillförlitligt, så vi gör det ännu enklare att rapportera trafikstörningar. Säg bara "Jag ser en olycka" eller "Det ser ut som om det är översvämning framför oss" för att rapportera störningar direkt, uppger Google.

Bättre instruktioner

Google Maps kommer också framöver kunna ge bättre instruktioner för väganvisningar, genom att ange landmärken.

– Nu med Gemini visar vi, förutom trafikljus och stoppskyltar, även landmärken som bensinstationer, restauranger och kända byggnader som är lätta att upptäcka längs din rutt. Du kommer att höra tydliga anvisningar som "sväng höger efter Thai Siam Restaurant" och se den markerad på din karta när du närmar dig, uppger företaget.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen