JUST NU: Ryska Ambassaden i Stockholm hotar Sverige

2023 03 29

Rysslands Ambassad i Stockholm går nu ut med grova och hotfulla uttalanden mot Sverige.

På ambassadens Facebooksida såväl som på dess hemsida har under tisdagskvällen en bisarr text publicerats.

Hävdar svenskt stöd

– Att stödja Ryssland är, som bekant, den åttonde dödssynden (även om den kristna läran tolkas ganska fritt i västvärlden), står det bland annat i meddelandet.

Ryska Ambassaden med ambassadören Viktor Tatarintsev i spetsen hävdar att man upplever ett ökat stöd från svenskar.

– Ambassaden får fler och fler brev från vanliga svenskar som fördömer Stockholms transatlantiska ambitioner och uttrycker sin solidaritet med Ryssland. Vi har redan förklarat varför vi inte publicerar dem.

Militärt hot mot Sverige

Flera svenska medier rapporterar att det är ambassadören själv som ligger bakom de skriftliga uttalandena.

– Sverige stadigt, steg för steg, berövats sin utrikespolitiska suveränitet och förberetts för en lydig förvandling till ytterligare en amerikansk koloni, lyder bland annat texten.

Ryska Ambassadens uttalanden är även tydligt hotfulla mot Sverige och Finland som tituleras ”nya medlemmar i det fientliga blocket”.

– De nya medlemmarna i det fientliga blocket blir ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder, inklusive de militära.

Kritiserar stödet till Ukraina

Rysslands Ambassad riktar bland annat in sig på Sveriges stöd till Ukraina.

– Sverige som struntar i sin egen försvarsförmåga ökar snabbt leveranserna av tung offensiv utrustning, bland annat genom att ta den ur stridstjänst.

– Svenska frivilliga ansluter sig till ukrainska militära styrkor och, av nån extraordinär slump, är en del av Försvarsmaktens kontinuerligt tjänstgörande personal.

Hårresande

Gunilla Herolf vid Utrikespolitiska Institutet reagerar kraftigt på de ryska uttalandena.

– Att Ryssland skulle påstå att det inte är legitimt för Sverige att gå in i Nato är mer än märkligt. Att det skulle göra Sverige till ett legitimt mål skulle jag säga är hårresande, säger hon till Expressen.

Hon framhåller att det handlar om ett påverkansförsök.

ANALYS

Nu lär det aktualiseras huruvida ambassadören bör utvisas ur landet.

Att publicera allvarliga hot mot landet och dess invånare såväl på ambassadens hemsida som Facebooksida passerar alla gränser för vad som kan anses vara acceptabelt.

De ryska uttalandena är ett hopkok av hot, desinformation och lögner med mera.

Foto: A. Hunko resp O Дмитрий Хрусталев-Григорьев

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen