UPPGIFTER: Katastrofala nyheter för Ukraina

2023 04 10

Ukrainas luftförsvar kan snart stå helt utan ammunition.

Mardrömsscenariot kan bli verklighet redan inom ett par veckor.

Det uppges i flera av de dokument som läckt från Pentagon, rapporterar The New York Times.

– Vilket potentiellt gör det möjligt för Rysslands president Vladimir Putin att släppa lös sina dödliga stridsflygplan på ett sätt som skulle kunna förändra krigets gång, framhåller tidningen.

90 procent av luftförsvaret

Enligt dokumenten, som uppges vara från slutet av februari, rör det sig om ammunitionslagren för luftvärnssystemen S-300 och Buk.

Systemen står för 89 procent av Ukrainas luftförsvar och kan vara helt slut redan i mitten av april.

– Tjänstemän i Pentagon är oroliga över att Moskvas störtflod av långdistansattacker tömmer Ukrainas lager av de missiler som de använder för att försvara sig, skriver artikelförfattarna i den amerikanska tidningen.

– Samma dokument bedömde att ukrainskt luftvärn utformat för att skydda trupper vid frontlinjen, där mycket av Rysslands luftmakt är koncentrerat, kommer att “vara helt reducerat” till den 23 maj.

Nato kunde ha dragits in

Det var i förra veckan som hemligstämplade dokument mellan USA och Nato om kriget i Ukraina läckte via sociala medier, vilket just The New York Times var först med att rapportera. 

Bland annat har de uppgett att Ryssland var mycket nära att skjuta ned ett brittiskt plan i september förra året.

En händelse som mycket väl hade kunnat dra in Nato i kriget, enligt en bedömning från Washington Post.

Paasikivi: Sannolikt äkta dokument

Enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi är det mer sannolikt att handlingarna är autentiska att de skulle vara förfalskade.

Det är svårbedömt. Det är utskrifter från vad som verkar vara en daily brief från Joint chief of staff i Pentagon, säger han till SVT.

Till Sveriges Radio adderar han att det är en mycket pinsam situation för USA som har uppstått i och med läckan.

– Det mest besvärande för amerikanerna är att man kanske röjer metoder och källor, säger Joakim Paasikivi.

Förbrukar årsproduktion på två veckor

Att Ukraina riskerar att få slut på vapen har rapporterats tidigare.

I höstas uppgav militäranalytiker att man var oroliga över att västvärldens lager av vapen och ammunition som man kan skicka till Ukraina har börjat sina.

– Jag är mycket orolig. Om vi inte får ny produktion, vilket tar månader, kommer vi inte kunna förse ukrainarna, uppgav Dave Des Roches, docent vid U.S. National Defense University till CNBC News i september förra året.

Då bedömdes att Ukraina gör av med lika många artillerigranater under två veckors stridande som USA producerar under ett normalt år.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen