Varnar för nationellt körförbud

2023 04 11

Ett förbud om att köra bil på specifika dagar kan införas i Sverige.

Det bedömer Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Mikael Damberg, om Sverigedemokraternas förslag om sänkt reduktionsplikt blir verklighet.

Hastighetsbegränsningar och böter

På ett möte med riksdagsjournalisterna idag lyfter även den forne finansministern att en sänkning till den nivå som SD önskar, det vill säga noll procent, dessutom riskerar att leda till hastighetsbegränsningar på 80 kilometer i timmen.

Även böter till EU skulle kunna bli aktuellt på grund av att Sverige misslyckas med att nå de uppsatta klimatmålen.

En, enligt Damberg, “slaktad” reduktionsplikt kan utöver detta också resultera i negativa följder för skogsindustrin, framhåller S-profilen enligt Svenska Dagbladet.

Vill sänka till noll procent

Det var Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet som införde reduktionsplikten 2018.

– Reduktionsplikten innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats, förklarar Energimyndigheten på sin webbplats.

Den vill nu SD dra ned till en absolut miniminivå, som partiet hävdar ligger på noll procent. 

– Det som står ganska tydligt i Tidöavtalet är att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå och objektivt faktum är att det finns ingen sådan nivå, sade Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson i Sverigedemokraterna, till TV4 i slutet av mars.

Kan fälla regeringen

Om inte regeringspartierna, som i sin tur uteslutit en nivå på noll, möter kravet har Sverigedemokraterna hotat med att fälla regeringen.

SD har haft en övertro på vad de kan få igenom. Det är nog en viss baksmälla efter valrörelsen som infinner sig när de förstår att allt de lovat inte kan bli verklighet, sade en anonym uppgiftslämnare från regeringen till Expressen nyligen.

Kallade upp miljöministern

Efter oklarheterna om vad som ska hända med reduktionsplikten valde Socialdemokraterna häromveckan att kalla upp Romina Pourmokhtari (L) till jordbruksutskottet.

– Den här offentliga striden är inte bra för Sveriges konkurrenskraft och påverkar de som vill investera, framhöll Ann-Caren Sätherberg (S), partiets gruppledare i nämnda utskott.

LÄS MER: Regeringen svarar på SD-hotet gällande reduktionsplikten

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen