ÖVERRASKNING: Oväntat bakslag för slopad plastpåseskatt

2023 04 14

Sverige kan behöva betala mer pengar till EU om plastpåseskatten slopas.   

Under onsdagen lämnade regeringen och Sverigedemokraterna beskedet om att punktskatten på plastpåsar kommer att slopas. Det kan leda till att Sverige behöver betala en avgift till EU för plastförpackningar som inte återvinns, rapporterar DN.   

En intäkt på 519 miljoner kronor    

Plastpåseskatten kommer att plockas bort helt eller sänkas kraftigt från och med 1 januari nästa år. Skatten gav enligt Skatteverket en intäkt på 519 miljoner kronor förra året.   

Däremot är det ännu inte helt säkert om det finns en överenskommelse om skatten.   

– Jag tror det har blivit ett missförstånd. Vad de fyra partierna hittills är överens om är att remittera frågan om plastpåseskatten, framhåller klimatminister Romina Pourmokhtari (L), till DN.   

Det är först i höstbudgeten som beslutet ska fattas.  

9 kronor för varje kilo plast 

Anledningen till att Sverige kan behöva betala mer pengar till EU beror på ett beslut som tagits av medlemsländernas regeringar. Det innebär att för varje kilo plast som inte återvinns måste medlemslandet ge ett extra bidrag till EU-budgeten på 0,8 euro. Det motsvarar 9 svenska kronor.   

Den nuvarande plastpåseskatten har minskat det svenska bidraget till EU-kommissionen. Däremot kommer det att förändras om skatten sänks kraftigt eller slopas helt.   

“Den fyller inte sin funktion”  

Däremot tycker Tidöavtalspartierna att skatten inte fyller sin funktion.   

– Nu ser vi effekten av skatten. Den är negativ. Den fyller inte sin funktion, sa Jakob Olofsgård (L), ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, till Altinget tidigare i vår.   

Skillnad på olika plastpåsar  

Det är skillnad på plastpåsar som köps i kassan och de plastpåsar som köps på rulle och som oftast används som soppåsar. Plastpåsarna som säljs i kassan klassas som plastförpackningar och omfattas därför av EU-avgiften. 

– Det vanligaste vi använder påsarna till är förmodligen att stoppa soporna i och elda upp dem, säger handläggare Åsa Stenmarck på Naturvårdsverket, till DN.  

Kan kosta Sverige 200 miljoner årligen  

I Sverige infördes plastpåseskatten år 2017 vilket resulterade i en minskad användning av plastpåsar. Innan skatten infördes förbrukade svenskarna 84 plastpåsar per person varje år. En konsumtion på den nivån skulle innebära en avgift runt 200 miljoner till EU per år.   

EU har infört ett direktiv som innebär att det ska vara en användning av högst 40 plastpåsar per person år 2025. Det är en siffra som Sverige klarar idag.   

– Skatten har varit oerhört effektiv för att nå det målet. Om Sverige inte når målet riskerar vi böter, säger Åsa Stenmarck.  

Foto: J. Lawrence

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen