SVERIGE: Varningsflagg hissad – “ekonomin kan knäckas”

2023 04 14

Att inflationstakten minskar något hjälper inte Sverige i lågkonjunkturen.

Inte om Riksbankens nuvarande räntepolitik fortsätter, vilket kan komma att driva in Sverige i en mycket ansträngd lågkonjunktur.

Ett sådant scenario flaggar nu LO:s chefsekonom, Laura Hartman, för.

– Inflationen drevs upp av de stigande energipriserna. När de väl slutat stiga sjunker inflationstakten av sig själv. Det är vad vi ser nu, säger hon till Svenska Dagbladet.

"Riskerar knäcka ekonomn"

Dagens besked om att inflationen sjunker bekräftar den prognos som LO haft under en längre period.

Enligt Laura Hartman lär den också fortsätta göra så – i slutet av året bör den hamna på två procent.

En kraftig minskning då den under mars låg på åtta procent, enligt siffror från KPIF.

Samtidigt flaggar hon för den största risken av allihop – att Riksbanken fortsätter höja räntan.

Det skulle riskera att “knäcka ekonomin”, enligt Laura Hartman.

– Tidigare när räntan höjdes såg vi en viss avmattning hos hushållen. Nu handlar det närmast om en störtdykning och marginalerna är borta hos många.

Sjönk mer än förväntat

Det var i förmiddags som det efterlängtade beskedet kom gällande att inflationen i Sverige till slut bromsar in.

Även om den fortfarande är på en hög nivå var minskningen större än väntat. Enligt Infrofronts enkät skulle KPIF-inflationen ha landat på 8,4 procent i mars enligt prognoserna.

I mars månad sjönk också ökningen av de svenska matpriserna, trots att de nya löftena från Sveriges matjättar om prissänkningar inte räknats in.

Fortsatt onormal siffra

Totalt steg livsmedel, inklusive alkohol, med 1,2 procent mellan februari och mars.

– Det är fortfarande en hög prisökningstakt. Jag har tittat 30 år tillbaka, och en mer normal siffra för mars är 0,5 procent, säger prisstatistikern John Eliasson till Dagens Nyheter.

Fortsatt är purjolöken den överlägsna “vinnaren” på mathyllorna – grönsaken har ökat med 18,5 procent i mars jämfört med februari.

Billigare tomater

Samtidigt sjunker en hel del matvaror – och en del ganska kraftigt.

Blomkålen går till exempel ned över 25 procent och vindruvor sjunker i pris med 15 procent.

De omtalade tomaterna sjunker också – med sju procent enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

En annan effekt som idag också stod klar var att storbanken SEB sänker räntan efter de nya inflationssiffror som presenterades idag.

SEB sänker på fredagen sin listränta för bolån med två års bindningstid med 0,60 procentenheter till 4,24 procent, rapporterade Dagens industri tidigare idag.

Foto: M. Stosberg

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen