SVERIGE: Bransch larmar om akut personalbrist

2023 04 20

Svensk scenkonst menar att det är kris inom branschen.

Covidpandemin slog hårt mot flera yrken inom kultur, och många som jobbade inom industrin fick söka sig till nya jobb.

Nu larmar branschorganisationen Svensk scenkonst om att det råder akut personalbrist.

Ett stort hål uppges ha skapats backstage där det bland annat råder brist på ljus-och ljudtekniker, rapporterar SR.

– Det vi varnade för redan 2021 tycks nu har besannats. De många karriärbytena har i flera fall blivit permanenta. Dessutom hade nyutbildade personer svårt att ta sig in på arbetsmarknaden under pandemin, vilket bidragit till att det nu råder kompetensbrist inom flera centrala yrkesområden, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.

Gjort undersökning

I en undersökning från organisationen framkommer att 48 procent av de svarande upplever det svårare att rekrytera tekniker och annan personal efter pandemin än vad som var fallet innan.

Arbetskraftsbristen är mest akut bland ljustekniska yrken.

Ungefär en fjärdedel av de tillfrågade menar att rekrytering inte kunnat ske alls på grund av situationen.

“Ta fram system”

En av åtgärderna som Svensk scenkonst efterfrågan handlar om att synliggöra yrkesmöjligheterna inom branschen för unga.

– Det kan handla om att i dialog mellan branschens parter ta fram system för lärlingsplatser, mentorskapsprogram och fortsatt stöd från skolan under första yrkesåret. Med ett tydligare stöd för nyutbildade kan fler arbetsplatser anlita nyetablerade tekniker, säger Mikael Brännvall.

Stor påverkan

Pandemin hade stor påverkan på kulturyrken och många inom branschen bytte jobb.

Stor kritik riktades mot sättet som regeringen hanterade krisen på.

– Det är väldigt svårt att bedriva verksamhet även när vi får stöd och de stöd vi får räcker inte. Det handlar inte bara om nödstöd i stunden, utan om fortsatta stöd och uppstartsstöd när vi väl får öppna branschen igen, sade artisten Lisa Nilsson till SVT under pandemin.

Vill nå ut till ungdomar

Nu vill branschen nå ut till ungdomar för att locka fler till att jobba inom scenkonsten.

Ett förslag handlar om att göra de estetiska ämnena obligatoriska på gymnasiet.

Foto: M. Bjork

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen