EKONOMI: Chockfaktura skickas ut till många hushåll med bil

2023 04 25

Fakturor med tillägg i tusenkronorsklassen drabbar nu många bilister i Sverige.

Det handlar om hushåll som äger sin bil i form av ett leasingavtal – det vill säga att man hyr bilen från en bilförsäljare under ett visst antal år.

Ett stort antal kunder har fått se sina fakturor öka med uppemot 1 000 kronor per månad, rapporterar Sveriges Radio.

Det vill säga helt andra summor än vad som var fallet när avtalet inleddes och som många leasingtagare inte har planerat för.

Kostar att bryta avtal

Anledningen till den anmärkningsvärda kostnadsökningen beror på att Riksbankens ränteökning nått tre procent.

– Bryta leasingavtal i förtid går att göra, men tyvärr kostar det ofta lite pengar, säger Emil Ellertz, försäljningschef på Bilhallen i Sundsvall.

Anmälningar ökat med 300 procent

Leasingräntan är en avgift som räknas in i det avtal som skrivs mellan leasingtagare och bilförsäljaren.

Det görs på det sättet eftersom att finansbolaget, som är den som äger bilen, har lånat pengar av Riksbanken för att köpa bilen av leverantörerna.

Men det framgår inte alltid att räntan är rörlig, vilket har fått missnöjet bland kunder att fullständigt skjuta i höjden.

300 procent har anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ökat sedan förra året.

– Vi tycker att det är jättetråkigt men försöker hjälpa våra kunder så gott det går, säger Emil Ellertz till radion.

Enorm intresseökning

Att privatleasa sin bil har växt enormt i popularitet de senaste åren. Under en tioårsperiod ökade andelen från 5 till 51 procent och enbart mellan 2020 och 2021 ökade privatleasingen med 22 procent, enligt Expressen.

– Särskilt stark är privatleasingen på elbilsmarknaden, hela 68 procent av alla nyregistrerade elbilar 2021 privatleasades, framhåller tidningen.

Största aktören

Störst på privatleasing i Sverige under 2021 var Kia. Av företagets totala försäljning utgjordes 72 procent av privatleasing.

– Vi utvecklar hela tiden fler möjliga alternativ för kunden att äga eller leasa sin bil, men tror fortsatt att olika former av privatleasing kommer att vara det som våra kunder väljer i hög grad, säger Kias kommunikationschef David Lilja.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ny kafferegel i Sverige – 70 procent vet inte om det

2025 05 23

Den 1 januari 2024 infördes en ny så kallad “kaffelag” i Sverige.

Sedan dess har det snart gått ett och ett halvt år.

Och knappt någon känner till att den har införts.

Det handlar om lagen som kräver att restauranger och kaféer måste erbjuda kunden flergångsalternativ när man köper mat eller dryck som takeaway. En nödvändig lag som dock helt tycks ignoreras, framhåller Håll Sverige Rent efter en ny Novusundersökning.

– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett uttalande.

70 procent känner inte till den

Enligt undersökningen är det bara nio procent av takeawaykunder som erbjudits en mugg eller annan behållare som kan återanvändas.

Samma rapport visar att 72 procent av svenska folket inte ens känner till att lagen finns.

Och hade kännedomen varit större skulle lagen sannolikt efterlevas mer. Enligt Håll Sverige Rent är det 61 procent som är positiva till regeln.

– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.  

LÄS MER: Nya regler när du går på restaurang – infördes i mars

Pressad bransch

Antalet engångsmuggar med plast har stigit kraftigt på 2020-talet.

Från 1 055 miljoner år 2022 ökade antalet till 1 256 miljoner året därpå. Motsvarande siffra för matlådor var 858 miljoner år 2023, enligt Naturvårdsverket.

Det beskrivs som ett enormt slöseri med resurser och en stor bov i nedskräpningen i städer och i naturen.

I branschen talas det om stora utmaningar.

Den här lagstiftningen har landat i knät på en redan pressad bransch och det saknas stöd och finansiering från offentligt håll. Brist på information till konsumenter bidrar starkt till att flergångsalternativen inte efterfrågas, säger Clara Lidberg på Panter, ett företag som erbjuder återanvändbara kärl.

LÄS MER: OLW lanserar oväntad chipssmak – “Tydlig efterfrågan”

Foto: A. Nee resp C. Ciftci

Text: Redaktionen