SVERIGE: Tragedi – bebis dog

2023 04 29

En förlossning på Norrlands Universitetssjukhus slutade i en stor tragedi.

Den drabbade kvinnan väntade sitt första barn.

– I vecka 36 får hon värkar och vattnet går, uppger ansvariga vid Region Västerbotten.

Betydande smärta

Därefter fortskrider förlossningen till stor del på ett sätt som inte är ovanligt.

– Hon blir inlagd på förlossningen och får dropp som ska öka värkarna, framhåller Region Västerbotten.

Kvinnan känner en betydande smärta och barnmorskorna vid förlossningsavdelningen på sjukhuset försöker hjälpa kvinnan.

– Men det är svårt att lindra hennes smärta och hon är trött och svag.

Tar fram sugklocka

Trots att det fanns tecken på att något inte står rätt till så fortsätter barnmorskorna med vaginal förlossning.

I ett senare skede i förlossningen beslutar sig personalen för att använda en så kallad sugklocka.

– Det uppstår en komplikation som gör att barnet dör, uppger Region Norrbottens ansvariga.

Tragedin har nu anmälts Inspektionen för vård och omsorg (IVO) genom en så kallad Lex Maria-anmälan.

Självkritisk

– När man ser i backspegeln kan man tänka att det kanske inte skulle gå vägen, man hade en del signaler som sa att man borde gått en annan väg, säger Region Västerbottens chefläkare Bengt Andersson till SVT.

Regionen är nu självkritisk.

– Det handlar om att uppmärksamma varningssignaler och rutiner, att ta en time-out för att få perspektiv på situationen. Vid det tillfället tror jag att det var stor belastning och kommunikationen var inte helt optimal, vilket kanske gjorde att alla inte förstod allvaret, säger han.

Har anmälts

Syftet med Lex Maria är att svensk sjukvård ska lära sig av sina misstag framhåller regionen.

Region Västerbotten har utrett fallet och tagit fram åtgärder för att minska risken för upprepning.

– Händelser som leder till anmälan har också ett allmänintresse. Därför skickar Region Västerbotten också ut ett pressmeddelande i samband med anmälan, betonar regionen.

5 000 medarbetare

Norrlands universitetssjukhus har cirka 5 000 medarbetare och riktar sig till invånarna i Västerbotten.

Stereotaktisk funktionell neurokirurgi, neonatal intensivvård och luftburna intensivvårdstransporter hör till sjukhusets spetskompetens.

Foto: D. Tomaseti

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen