Serbien skakas av ny masskjutning – flera döda

2023 05 05

Minst åtta personer har dödats i en masskjutning i Serbien.

En man med automatvapen gick till attack nära staden Mladenovac, drygt 60 kilometer söder om huvudstaden Belgrad.

Mannen öppnade eld från ett fordon i rörelse.

Minst åtta personer har dödats och 13 personer har skadats.

– Sju av de skadade är i kritiskt tillstånd, rapporterar The Guardian.

Skott uppges ha avlossats i byar runt om Mladenovac.

– Först i byn Dubona, sedan Malo Orašje och sedan Šepšin, uppger den statliga serbiska tv-kanalen SRT.

Lokala rapporter gör gällande att en polis och hans syster finns bland dödsoffren.

Flydde från platsen  

Den misstänkta gärningsmannen tros vara i 21-årsåldern och har flytt från platsen.

En omfattande polisjakt pågår.

Polisen har omringat ett område där mannen tros gömma sig, rapporterar SRT.

– Det är en tung polisnärvaro. Helikoptrar och drönare söker av området. Polisen försöker ta sig fram i en svår terräng, uppger tv-kanalen.

”Ett terrordåd”.

Serbiens inrikesminister, Bratislav Gašić, kallar attacken för ”ett terrordåd”.

Chefen för landets underrättelsetjänst BIA, Aleksandar Vulin, och hälsominister Danica Grujičić uppges ha besökt de skadade på sjukhus.

Andra dådet på kort tid

Det är andra gången på kort tid som en masskjutning inträffar i Serbien.

I onsdags sköt en 13-årig pojke ihjäl åtta elever och en säkerhetsvakt på en grundskola i Belgrad.

Polisen har identifierat onsdagens skytt som Kosta Kecmanović. Pojken uppges ha gått på grundskolan sedan 2019 och ska ha planerat morden på sina skolkamrater i en månad.

Tonåringen ska ha utfört dådet med sin fars vapen.

Chefen för Belgradpolisen, Veselin Milić, har även uppgett att pojken hade med sig två bensinbomber till skolan och att han planerade dådet noggrant.

– Han gjorde en lista över barn som han planerade att döda, sa Milić i ett uttalande.

Kecmanović är för ung för att åtalas för brott och kommer att placeras på en psykiatrisk institution. Även hans föräldrar har gripits, rapporterar The Guardian.

Arkivfoto: N. Yoosuf

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen