Australisk diamantpytonorm har tagit sig in i Sverige

Anställda vid verkstadsföretaget Meritor i Lindesberg mellan Örebro och Västerås fick en chock i veckan.

Tog sig in olagligt

Det hade anlänt en försändelse i form av en låda från Australien men det var inte skruvar eller muttrar som fick den största uppmärksamheten i lådan.

I stället slingrade en australisk diamantpytonorm ut ur lådan.

Det är inte lagligt att föra in ormar i Sverige utan att följa det strama regelverket med tillhörande tillståndsgivelse med mera men diamantpytonormen hade tagit sig in helt på eget bevåg – utan att meddela Tullverket.

Utan mat i många veckor

Ormen var dock inte särskilt kapabel att slingra sig utan var så medtagen efter resan att den närmast trillade ut ur lådan ned på företagets golv, enligt tidningen Kollega.

– Den var utmattad när den kom efter att ha befunnit sig på en båt från Australien utan mat och vatten i fyra, fem veckor, framför Magnus Karlsson vid Unionenklubben på Meritor till tidningen.

15 kilo tung

Diamantpytonormen, som även kallas för rutpytonorm, lever i Australien, Nya Guinea och Salomonöarna.

Den kan väga upp till 15 kilo och bli fyra meter lång. Ormens utseende är diamantmönstrat och kan skifta mellan svart, vit, oliv och guldfärg.

Den är aktiv både dag- och nattid och äter ödlor och fåglar. Det har även inträffat incidenter som visar att den är livsfarlig för hundar och katter.

8 600 anställda

Lindesbergsföretaget Meritor tillverkar fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar och får en hel del leveranser från runt om i världen.

Företaget har över 8 600 anställda och finns i 19 olika länder.

Meritors omfattande internationella nätverk gör att de ofta får leveranser från olika världsdelar men några ormar har de aldrig stött på i sina postförsändelser tidigare.

Till Skansen

Meritors personal fattade snabbt beslut om att diamantpytonormen borde få ett mer lämpligt hem än företagets korridorer i Lindesberg, uppger Kollega.

– Vi tyckte ormen skulle få det bättre på Skansenakvariet så en anställd körde den till Stockholm i sin bil, säger Magnus Karlsson till tidningen.

Ormen var emellertid alltför medtagen för att återhämta sig och Skansenpersonalen meddelar att ormen har gått bort.

Baserat i USA

Meritors huvudkontor ligger i Michigan i USA och företaget är noterat på New Yorkbörsen.

Kontoret i Lindesberg är en av Örebro läns största arbetsgivare med omkring 700 anställda.

Arkivfoto: T. McPherson

Text: Redaktionen

2023 05 07

En orm som kan bli upp till fyra meter lång och kramar ihjäl sina offer har tagit sig in i Sverige.


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen