JUST NU: FN-chefen ger dystert besked om kriget

2023 05 09

FN:s generalsekreterare António Guterres tror inte på fredsförhandlingar mellan Ukraina och Ryssland.

António Guterres tror att stridsviljan hos Ryssland och Ukraina är alldeles för stor för att kriget ska ta slut i närtid enligt spanska El País.

– Tyvärr tror jag fredsförhandlingarna inte är möjliga för tillfället. Båda parterna är alldeles för övertygade om att de kan vinna, säger António Guterres till tidningen.

Spannmålsavtalet

I stället för fredsförhandlingar hoppas Guterres på att kunna förnya spannmålsavtalet som ger Ukraina möjlighet att exportera spannmål över Svarta havet, trots att Rysslands kontrollerar den enda utfarten.

Avtalet upphör 18 maj och FN jobbar för tillfället på att avtalet ska förnyas enligt Guterres.

– Det sista jag gjorde i går på kvällen och det första jag gjorde i morse var att kontakta mina kollegor som jobbar med avtalet.

Trots optimism från andra

Tidigare under månaden utryckte den svenske militärexperten Joakim Paasikivi en förhoppning om att fredsförhandlingar kan inledas redan i år.

Paasikivi tror att förhandlingar kan börja i vinter om Ukrainas våroffensiv går som planerat. 

– Om det går riktigt bra tvingar man fram en insikt i Ryssland om att det här kommer inte att gå. Då kommer man kunna vända på retoriken i Moskva om att allt går enligt plan. Det kanske kan tvinga fram ett möte vid ett förhandlingsbord, sa han till SVT. 

Men Guterres ser ändå inga direkta signaler på en snar fred.

– Det pratades om en rysk offensiv i vintras och nu pratas det om en ukrainsk. Det är ganska tydligt att båda parterna är fullt engagerade i kriget, säger FN-chefen.

Kärnvapenhot

Kärnkraftverket Zaporizjzja är under rysk kontroll. Samtidigt närmar sig den stundande ukrainska motoffensiven.

Oron för en kärnkraftsolycka växer. 

– Zaporizjzja är en stor oro. Jag hoppas det finns tillräckligt med vördnad hos båda länderna för att undvika en tragedi, säger Guterres och fortsätter:

– Jag tror däremot risken för kärnvapenhot är ganska låg. Kinas initiativ om att varna för att kärnvapenhot är oacceptabelt har varit väldigt viktigt för att vi ska undvika en sådan händelse.

Framtida fredsförhandling

Avslutningsvis betonar Guterres att det krävs ett stort tålamod. 

Fredsförhandlingar kommer sannolikt att inledas. Men det kan dröja. 

FN-chefen menar att målet när ett krig bryter ut ska vara att få en fredsförhandling att ske, men inte med omedelbar verkan. 

Foto: United Nations

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen