Nytt besked från Coop – kan göra helt tvärtom

2023 05 14

För första gången på fyra år sjönk matpriserna i april.

Det var visserligen med minsta möjliga marginal.

Blott 0,4 procent droppade priserna.

Men sänkningen hade ett symboliskt värde på grund av att en flerårig trend därmed var bruten.

Beskedet kom också några veckor efter att de stora matkedjorna Ica och Coop deklarerat stora prissänkningar.

Nu ser dock utvecklingen dyster ut igen.

Detta med anledning av att Coop kommer med ett nytt besked – matjätten kan gå tvärsemot den symboliska prissänkning som nyligen ägde rum.

– Vi ser indikationer på prishöjningar, säger Coops vd Marie Nygren till SVT:s Ekonomibyrån.

Vill vara schysst mot leverantörer

Precis som tidigare är det ökade leverantörskostnader som gör att matpriserna följer därefter.

Enligt Marie Nygren vill man garantera schyssta priser för leverantörerna.

Några liknande garantier, som ytterligare prissänkningar, kan inte ges till kunderna som handlar i Coops butiker.

– Det finns fortfarande en hel del kostnader. Vi ser en del ökningar hos vissa leverantörer, säger matjättens vd.

Drivande aktör

I mars pekades Coop ut som en drivande aktör när det kommer till prishöjningarna på mat.

Kedjan stod för en omfattande prishöjning 1 januari 2023 – flera veckor före konkurrenterna.

– Coop stod för en chockhöjning som fick många företag i leverantörsleden att höja på ögonbrynen, uppgav en källa med insyn i samtliga verksamheter till Sydsvenskan i samband med avslöjandet.

Ica och Axfood – de två andra stora aktörerna på marknaden – stod för samma prishöjning först fem veckor senare.

Bristande konkurrens

En annan förklaring till de skenande matpriserna har varit bristande konkurrens.

– Det finns ju få aktörer i olika delar av livsmedelskedjan och då finns en risk att konkurrensen inte fungerar som den borde eller kan göra, sade Konkurrensverkets enhetschef Martin Bäckström till Expressen i april.

Totalt kontrollerar Coop, Ica och Axfood 90 procent av livsmedelsmarknaden.

Ica är störst av samtliga och innehar 53 procent av marknaden.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ny kafferegel i Sverige – 70 procent vet inte om det

2025 05 23

Den 1 januari 2024 infördes en ny så kallad “kaffelag” i Sverige.

Sedan dess har det snart gått ett och ett halvt år.

Och knappt någon känner till att den har införts.

Det handlar om lagen som kräver att restauranger och kaféer måste erbjuda kunden flergångsalternativ när man köper mat eller dryck som takeaway. En nödvändig lag som dock helt tycks ignoreras, framhåller Håll Sverige Rent efter en ny Novusundersökning.

– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett uttalande.

70 procent känner inte till den

Enligt undersökningen är det bara nio procent av takeawaykunder som erbjudits en mugg eller annan behållare som kan återanvändas.

Samma rapport visar att 72 procent av svenska folket inte ens känner till att lagen finns.

Och hade kännedomen varit större skulle lagen sannolikt efterlevas mer. Enligt Håll Sverige Rent är det 61 procent som är positiva till regeln.

– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.  

LÄS MER: Nya regler när du går på restaurang – infördes i mars

Pressad bransch

Antalet engångsmuggar med plast har stigit kraftigt på 2020-talet.

Från 1 055 miljoner år 2022 ökade antalet till 1 256 miljoner året därpå. Motsvarande siffra för matlådor var 858 miljoner år 2023, enligt Naturvårdsverket.

Det beskrivs som ett enormt slöseri med resurser och en stor bov i nedskräpningen i städer och i naturen.

I branschen talas det om stora utmaningar.

Den här lagstiftningen har landat i knät på en redan pressad bransch och det saknas stöd och finansiering från offentligt håll. Brist på information till konsumenter bidrar starkt till att flergångsalternativen inte efterfrågas, säger Clara Lidberg på Panter, ett företag som erbjuder återanvändbara kärl.

LÄS MER: OLW lanserar oväntad chipssmak – “Tydlig efterfrågan”

Foto: A. Nee resp C. Ciftci

Text: Redaktionen