Säger nej till att arrangera Eurovision

2023 05 18

Efter Loreens vinst i Eurovision är det stort fokus på var i Sverige tävlingen ska hållas nästa år.

Stockholm, Göteborg och Malmö är tre av de möjliga alternativen men även andra städer i Sverige kan bli aktuella.

– Vill SVT prata så är vi här. Vi har ju en hamn och då kommer man väldigt centralt in i staden också, säger Örnsköldviks kommunalråd Anna-Britta Åkerlind (C), till SVT.

Är omöjligt

Den hetaste kandidaten enligt Loreen själv är huvudstaden.

Det gjorde hon klart vid en presskonferens efter segern i helgen.

– Det måste bli Stockholm, betonade Loreen.

Men nu kommer flera bakslag när det gäller ett möjligt värdskap för Stockholm avseende Eurovision 2024.

– Vi kan inte låta bli att spela en kvarts säsong bara för att det är Eurovision, säger fotbollslaget Hammarbys ordförande Mattias Fri till DN.

Han ser inte framför sig att Hammarby ska maka på sig från Tele2 Arena på grund av Eurovision.

Avicii Arena

AIK håller till på Friends Arena och AIK:s ordförande Robert Falck är även han avvisande.

– Vi har ett avtal med arenan och vill spela alla våra hemmamatcher på naturgräset på vår egen hemmaarena, betonar han för tidningen.

Avicii Arena – som tidigare kallades för Globen – kommer att vara stängd under hela 2024 då arenan ska uppgraderas, uppger SVT.

310 miljoner kronor

De negativa beskeden från flera stora arenor i Stockholm kan öka chanserna för andra städer i landet som vill arrangera Eurovision.

Det väntas bli ett stort uppsving för näringslivet och turistsektorn i den stad som får hålla i tillställningen.

– Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för spelen år 2016 skapades turismekonomiska effekter runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde, framhåller Stockholms Handelskammare.

Det motsvarar 310 miljoner kronor 2023.

Stockholm är redo

Efterfrågan väntas bli mycket stor gällande resor, hotell och restauranger med mera i värdstaden.

– Självklart får finalen gärna arrangeras i Stockholm, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

– Stockholm har arenorna, infrastrukturen och hotellen redo för att välkomna Europas Eurovisionfans, anser han.

Sveriges värdstäder för Eurovision

1975 Stockholm – Efter Abbas seger 1974

1985 Göteborg – Efter Herreys seger 1984

1992 Malmö – Efter Carolas seger 1991

2000 Stockholm – Efter Charlotte Nilssons seger 1999

2013 Malmö – Efter Loreens seger 2012

2016 Stockholm – Efter Måns Zelmerlöws seger 2015

2024 Ännu oklart – Efter Loreens seger 2023

Foto: Corinne Cumming, EBU

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen