Natoland ställer mycket känsligt ultimatum

2023 05 17

Inget mer stöd till Ukraina och inga fler sanktioner mot Ryssland.

Så lyder hotet från Nato- och EU-medlemmen Ungern om man inte får som man vill.

– Det är rimligt att säga att vi har fått nog, säger landets utrikesminister Peter Szijjarto enligt nyhetsbyrån Reuters.

Ställer krav på Ukraina

Ungern säger sig vara villiga att blockera det stöd till Ukraina på 500 miljoner euro som EU har lagt fram på bordet.

Ett stöd som är avsett för militära ändamål för att slå tillbaka mot de ryska ockupanterna.

Man kommer också att sätta käppar i hjulet för ytterligare sanktioner mot Ryssland.

Allt det kommer att ske enligt den ungerska ministern – om inte Ukraina går med på Ungerns krav.

Måste ta bort från lista

Det Ungern kräver att Ukraina ska göra är att ta bort banken OTP från en mycket skamfull lista – den över krigssponsorer som fortsätter att göra affärer i Ryssland.

Banken i fråga är den största långivaren i Ungern.

– Jag vill klargöra att så länge som Ukraina håller OTP på sin lista över internationella kriggssponsorer kan vi inte stödja beslut som kräver nya ekonomiska och finansiella uppoffringar från EU och dess medlemsländer, säger Peter Szijjarto enligt Reuters.

– Detsamma gäller sanktioner.

Putins närmaste partner i EU

Ungern beskrivs ofta som Vladimir Putins närmaste partner i EU.

Även efter invasionen av Ukraina har relationerna varit misstänksamt nära.

Landets premiärminister Viktor Orbán har dragit sig från att vilja stödja unionens kraftiga markeringar mot Ryssland och har till skillnad från EU:s övriga medlemsländer inte skickat vapen till Ukraina.

– Han har också uppmanat EU att överväga att minska finansieringen till Kyiv, vilket kritiker har sagt ligger nära till hands med att driva på för kapitulation inför Moskvas aggression, framhåller Reuters.

Uppgifter: ville bomba oljeledning till Ungern

Enligt uppgifter från tidigare i veckan ska Ukrainas president Volodymyr Zelensky, bakom kulisserna, ha varit kraftigt irriterad på Ungerns beteende sedan invasionen.

Läckta dokument hävdar att den ukrainska ledaren till och med tidigare i år ska ha föreslagit att bomba en rysk pipeline som förser Ungern med olja, uppger Washington Post.

USA har inte dementerat uppgifterna. Ukraina har däremot förnekat att man har eller har haft några planer på att attackera Ryssland på fiendens eget territorium.

LÄS MER: Uppgifter: Helt ny attackplan – skulle slå mot Natoland

LÄS MER: Ukraina slår larm – är inte redo

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen