PETTER STORDALEN: Så ska man säga upp personal

2023 05 22

Nordens hotellkung avslöjar nu sitt bästa knep för hur man ska avskeda anställda.

För Petter Stordalen är i dag månad en stor dag – hans berömda hotellbolag har stöpts om och fått ett nytt namn.

Strawberry

Hans Nordic Choice Hotels-koncern finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Litauen och idag byter hotellkoncernen namn till Strawberry.

– För 25 år sedan köpte Petter A. Stordalen sitt första hotell. I dag kan våra gäster välja mellan 226 hotell, 122 restauranger och 21 spa, uppger Strawberry på sin webbsida.

– Vårt löfte är att du ska uppleva mer, oftare.

18 000 anställda

Petter Stordalen startade sitt imperium genom att gå den långa vägen och började med att sälja jordgubbar på torget i Porsgrunn mellan Oslo och Kristiansand i södra Norge.

I dag har han 18 000 anställda och en förmögenhet på 28 miljarder enligt DI.

Hans imperium avser inte bara hotell utan även restauranger, Vings resebolag, energi, spel och mode.

Han har med andra ord blivit en gigant inom företagsvärlden och nu delar han med sig av sina bästa knep när det gäller något av det svåraste som ibland måste göras inom näringslivet – att säga upp personal.

Bästa knepet

– Ska du säga upp människor, gör det på huvudkontoret. Många gör fel att de tar bara ute på fältet.

– Gör inte det utan börja på kontoren så de förstår att det är allvar, säger Petter Stordalen till DI.

Han vet vad han talar om då han i början av pandemin var tvungen att ta fram storsläggan inom sina egna företag.

På bara 20 dagar rök hälften av alla anställda på Stordalens huvudkontor i Sverige och Norge.

Stordalen får beröm

Inom företagsvärlden är Petter Stordalen mycket omtyckt.

AMF Fastigheters tidigare VD Mats Hederos berättar vad som är så bra med den norska superkändisen.

– Det som är så roligt med Petter Stordalen är att han är en fantastisk talare, men han är också en fantastisk lyssnare, säger han till Affärsvärlden.

– Han kom aldrig med ett färdigt förslag, utan var öppen för att lyssna på varandra och sedan göra projektet tillsammans.

Foto: Strawberry

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen