SVERIGE: Politiker misstänks för grovt barnpornografibrott

2023 05 22

En politiker i Norrbotten med flera olika uppdrag inom sitt parti misstänks nu för mycket allvarliga brott.

Det handlar om grovt barnpornografibrott.

Mannen tillhör Sverigedemokraterna och representerar partiet på flera olika poster rapporterar SVT Norrbotten.

Har viktiga uppdrag

Han är engagerad inom kommunpolitiken och är ledamot för Sverigedemokraterna i flera olika viktiga organ rapporterar Aftonbladet, bland annat kommunfullmäktige.

Mannen har även ännu högre uppdrag inom politiken uppger Expo.

Misstankegraden avser sannolika skäl vilken är den högre graden rapporterar SVT.

Den senaste tiden

Den aktuella SD-politikern misstänkts för att ha begått brotten i sin hemkommun och det ska ha skett den senaste tiden.

Åklagaren har velat att den misstänkte SD-politikern ska häktas men tingsrätten har sagt nej och avslagit häktningsbegäran.

Han befinner sig nu på fri fot men utredningen är fortfarande pågående uppger SVT.

Orsaken är att misstankarna om grovt barnpornografibrott ännu kvarstår.

Är prisad

Sverigedemokraterna efterfrågar mer information om ärendet innan man vidtar eventuella åtgärder mot den misstänkte.

Det uppger Sverigedemokraternas distriktsordförande till Aftonbladet.

Den misstänkte mannen har tidigare mottagit pris för sitt engagemang och är mycket känd lokalt, rapporterar Expo.

– Jag vill inte uttala mig, säger han till organisationen.

Kan ge fängelse

Barnpornografibrott utgörs av att inneha, sprida, skildra och betrakta dokumenterade sexuella övergrepp mot barn.

Det redogör polisen för och polismyndigheten vill prioritera kampen mot barnpornografibrott högt på sin dagordning.

– För att en bild eller film ska kategoriseras som olaglig ska den skildra ett barn samt vädja till sexualdriften, uppger polismyndigheten.

Straffet för barnpornografibrott är fängelse i högst två år.

Om brottet är ringa är straffet böter eller fängelse i högst sex månader.

– Grovt barnpornografibrott ger fängelse i lägst ett år och högst sex år, förklarar polisen på sin webbsida.

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen