TOPPLISTA: Detta önskar sig Sveriges mammor på Mors Dag

2023 05 28

77 procent av svenska folket firar Mors Dag i dag och totalt ger man bort presenter för 1,25 miljarder kronor.

Och det finns en tydlig topplista för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dagpresent.

Köper för 230 kronor

Detta framgår av Svensk Handels stora Mors Dag-undersökning 2023 som även visar hur mycket pengar männen spenderar i genomsnitt på Mors Dag-presenter till mammorna.

– Män lägger i genomsnitt drygt 230 kronor på Mors dag-presenter, rapporterar Svensk Handel.

Det är 50 kronor mer än kvinnorna som i genomsnitt spenderar cirka 180 kronor.

– Det högre genomsnittet för män beror till stor del på att många män har fler att fira.

– Både sina egna mammor och mamman till deras egna barn, förklarar Svensk Handel.

Skickar blommor

De allra flesta tänker uppmärksamma Mors Dag med hjälp av blommor. Och det är faktiskt fler som skickar blommor än som själva dyker upp vid firandet.

Det har att göra med avståndet i Sveriges avlånga land och en del använder sig helt enkelt av blomsterbud.

31 procent ger blommor i present jämfört med 28 procent som firar genom att träffas rent fysiskt.

Bjuden på middag

Men tittar man på 12-i-topp-listan över vad mammorna själva önskar sig så kommer blommor först på tredje plats.

Allra högst upp på Sveriges mammors önskelista för Mors Dag befinner sig barnen själva.

Mammorna vill helt enkelt träffa sina barn och i många fall handlar det om att man vill att barnen ska komma på besök.

Och ska det bli en riktig fullträff så bör man bjuda mamma på middag – antingen hemma hos barnen eller ute på restaurang.

För på en stark andraplats på mammornas önskelista i Mors Dag-present finns nämligen att bli bjuden på middag.

Hela topplistan

Här är hela topplistan för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dag-present enligt Svensk Handels stora undersökning i maj 2023.

1, (41 %) Träffa mina barn

2, (36 %) Bli bjuden på middag

3, (25 %) Få blommor

4, (13 %) Önskar ingenting

5, (13 %) Choklad och andra sötsaker

6, (12 %) Höras på telefon eller videosamtal

7, (10 %) Önskar hjälp med något praktiskt

8, (9 %) Smycken

9, (7 %) Vin eller annan dryck

10, 6( %) Skönhetsprodukter

11, (5 %) Kläder eller skor

12, (4 %) Böcker eller annan läsning

Kaffe på sängen kvalar inte in på topplistan.

Foto: N. Bingle

Text: Redaktionen 


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen