Bombhot mot Marabous fabrik

2023 06 19

Marabous fabrik i Upplands Väsby har mottagit ett allvarligt hot.

Under den senaste tiden har kraftig kritik riktats mot Marabou.

Varumärkets ägare Mondelez har nämligen beslutat att fortsätta bedriva verksamhet i Ryssland, om än företaget ämnar att separera den ryska delen från den övriga verksamheten.

Nu har även Marabous fabrik i Upplands Väsby mottagit ett bombhot, rapporterar TV4.

Hotet är anonymt, och fabrikschefen beklagar uppgifterna.

“Sliter hårt varje dag”

Daniel Norman är fabrikschef vid verksamheten i Upplands Väsby.

Han beklagar att det nått så långt att bombhot nu inkommit.

– Jag beklagar verkligen att det har gått så här långt. Alla mina kollegor som sliter hårt i fabriken varje dag borde inte behöva stå ut med hot och hat. 

– Marabou är ett svenskt varumärke, med produktion lokalt i Sverige, och de som arbetar på Marabou tillverkar inte en enda produkt som finns i Ryssland, säger han.

Polisen avböjer

Polisen har valt att inte kommentera händelsen och uttalar sig heller inte om några säkerhetsåtgärder.

– Jag kommer inte att diskutera det här. Vi pratar inte om hot mot personer eller företag, det kan utsätta folk för fara, säger Towe Hägg, polisens presstalesperson, till TV4.

Stor bojkott

Flera aktörer har valt att bojkotta Mondelez produkter.

Bland annat rör det sig om SJ, SAS, Stena Line och Försvarsmakten.

Även Svenska fotbollförbundet har pausat sitt sponsoravtal med Marabou.

“Betalar rysk skatt”

Leila Fogelholm hos SJ:s presstjänst har förklarat varför de beslutat att ansluta sig till bojkotten.

– Bakgrunden är att Mondelez fortfarande har verksamhet i Ryssland och därmed betalar rysk skatt, säger hon till SVT.

Efter den stora kritiken mot företaget har Mondelez meddelat att de tänker separera verksamheten i Ryssland från den övriga verksamheten.

Beslutet är ämnat att träda i kraft innan årets slut.

– Vår plan är att verksamheten i Ryssland ska vara fristående med en självständig försörjningskedja före årets slut, framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen