Så många svenskar tycker att SD är ett rasistiskt parti

2023 06 28

En ny undersökning har tagit reda på vad folk anser om Sverigedemokraterna.

Undersökningen, som genomförts av SvD/Novus, har kommit fram till att varannan svensk anser att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti.

51 procent av de som tillfrågats menar att SD är ett rasistiskt parti, medan 9 procent svarat “vet ej” och 40 procent svarat nej.

Ett besvärande resultat, menar partisekreteraren Mattias Bäckström Johansson.

– Det är ett uppenbart hinder för fortsatt tillväxt att det fortfarande finns väljare som inte känner oss eller vilken politik vi står för, säger han till SvD.

Så ser fördelningen ut

62 procent av de tillfrågade kvinnorna svarade ja på frågan om SD är ett rasistiskt parti, medan 12 procent var osäkra och 26 procent svarade nej.

Samtidigt svarade 40 procent av männen ja på frågan.

Bland Moderatväljare svarade 19 procent ja, 15 procent var osäkra och 65 procent svarade nej.

Hos de Socialdemokratiska väljarna menade hela 83 procent att SD är ett rasistiskt parti. 

“Finns en risk”

Vidare menar Bäckström Johansson att det är möjligt att partiets rötter påverkar väljarnas bild.

– Absolut finns en sådan risk. Därför har vi rigorösa processer och ett arbete kring nolltolerans som vi, som Jimmie Åkesson har sagt, har lagt mycket resurser på, säger han.

“Blir inte kvar”

Undersökningen tog även reda på att 38 procent av de tillfrågade anser att SD bör ingå i regeringen, medan 9 procent var osäkra och 53 procent svarade nej.

För ett par år sedan anklagades partiets kommunalråd i Göteborg, Jörgen Fogelklou, för att ligga bakom rasistiska inlägg.

Partiledare Jimmie Åkesson kommenterade saken.

– Det är ingen företrädare för Sverigedemokraterna som blir kvar om man har skrivit så, sade Åkesson enligt SVT.

Stor överenskommelse

Sverigedemokraterna var delaktiga i att tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna arbeta fram överenskommelsen Tidöavtalet.

Där finns ett antal förslag kring vad regeringspartierna och SD vill göra under den kommande tiden.

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen