SVERIGE: Tydligt skifte gällande alkoholkonsumtion

2023 07 13

På sommaren ändras svenskarnas alkoholvanor.

När det blir varmt är det många som tar fram en öl eller ett glas vin att njuta av i solen.

På uppdrag av IQ har Novus genomfört en undersökning av hur svenskarnas alkoholvanor ser ut när det blir sommar.

Det visar sig att varannan svensk dricker mer alkohol under sommaren, rapporterar SVT.

Resultatet visar även att omkring varannan person ser inlägg på sociala medier där alkohol framställs på ett positivt sätt.

– Personer som ser vänner posta alkoholromantik tenderar att dricka mer själva, säger Tobias Eriksson som är chefsöverläkare.

Risken ökar

Tidigare forskning från Centralförbundet för alkohol-och narkotikaupplysning pekar på att sociala medier kan påverka.

När unga personer ser sina vänner lägga ut innehåll om alkohol så ökar risken för att de själva kommer att dricka den närmaste månaden.

Framför allt kvinnor

Undersökningen intervjuade personer mellan 18 och 84 år.

Det är framför allt kvinnor mellan 35 och 49 år som ökar alkoholkonsumtionen under sommaren.

– Det kan handla om att kvinnor många gånger är dubbelarbetande i sin vardag och under sin ledighet får möjligheten att släppa på normer och krav, säger Tobias Eriksson.

Föräldrar med barn hemma ändrar även sina vanor mer än snittet.

Kan vara svårt

Organisationen IQ verkar för att sprida kunskap angående alkoholkonsumtion i Sverige.

De har en vision om ett samhälle där alkoholdrycker konsumeras med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

– Det kan vara svårt att hantera alkohol. Och ännu svårare att inse att man inte kan det. Det är därför IQ finns, förklarar organisationen.

– Vi finns för att de som dricker ska kunna göra det på ett smartare sätt, med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Fristående dotterbolag

IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, understryker att kunskap om alkohol är centralt.

– Genom kommunikationsinsatser som kampanjer, utspel i media och digitala tjänster vill vi uppmärksamma och utmana alkoholnormen i samhället och de problem som alkohol leder till, förklarar de.

Foto: K. Knight

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 01

 Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistområde – evakueras med helikopter

2025 07 01

Ett stort antal människor har evakuerats efter kaotiska scener i ett turistområde.

Kaotiska scener har utspelat sig i Österrike på tisdagen.

En by i den populära turistregionen Tyrolen har drabbats av ett allvarligt jordskred.

Black Hawk-helikoptrar har satts in för att evakuera människor från området.

Evakuerades med helikoptrar

Ett hundratal människor har evakuerats med Black Hawk-helikoptrar från den lilla alpbyn Gschnitz och från fjällstugor i Gschnitztal i Tyrolen i Österrike, rapporterar AP.

Hus och stugor i byn och dess omgivningar har hamnat under stora jordmassor efter jordskredet.

Österrikisk militär var tvungen att sätta in Black Hawk-helikoptrar för att kunna evakuera invånarna.

Jordskredet uppges har orsakats av kraftiga åskväder på måndagen. Detta har lett till att hus och stugor i området har täckts av jord, vatten och bråte, enligt nyhetsbyrån.

Bäcken Gschnitzbach har också svämmat över till följd av ovädret och jordskredet, vilket har försvårat situationen ytterligare.

Människor har tvingats lämna sina hem och vägar är inte längre användbara.

”Övervakar situationen”

Runt 100 människor har alltså evakuerats. Det verkar dock som att ingen människa har kommit till skada i samband med jordskredet, rapporterar nyhetsbyrån.

Det har däremot uppstått andra skador, bland annat ska ett friluftsmuseum ha ödelagts.

Medan människor väntade på evakuering ombads de att hålla sig inomhus och att undvika garage och källare.

– Vi övervakar situationen noga och är i ständig kontakt med räddningstjänsten, säger Elmar Rizzoli, chef för Tyrolens center för kris- och katastrofhantering, enligt nyhetsbyrån.

Gschnitz har 466 invånare och ligger 1230 meter över havet.

Naturkatastrofen i området påminner om en liknande händelse i maj, då cirka 300 personer evakuerades från alpbyn Blatten i Schweiz. Bara några dagar senare rasade sten och is ned från en glaciär, och hela byn täcktes av lera, enligt nyhetsbyrån.

Foto: Acroterion, Wikimedia 

Text: Redaktionen