Tvångstestar utvisningsdömda – i motsats till Sverige

2021 07 20

I Sverige har utvisningsdömda brottslingar klamrat sig fast i landet genom att vägra att covidtesta sig. Men Danmark har valt en annan väg.

Det blev stor uppmärksamhet när svensk gränspolis larmade om att 90 % av brottslingarna som dömts till utvisning efter avtjänat fängelsestraff – inklusive grova sexbrottslingar – blåser svenska rättssystemet och klamrar sig kvar i landet genom att vägra göra covidtest. Flygbolag kräver att de är testade.

Polisen tvångstestar

Den socialdemokratiska regeringen i Danmark har dock valt en annan väg. Om utvisningsdömda vägrar att testa sig så blir de tvångstestade av polisen. Ritzau rapporterar att den nya danska lagen har haft effekt och två utvisningsdömda har nyligen tvångstestats för att kunna utvisas. Ytterligare 15 avvisade asylsökande har låtit coronatesta sig utan tvång.

Socialdemokraterna nöjda

– Då flygbolag inte tar emot passagerare som inte coronatestats så ordnade vi en lag som möjliggör tvångstest, säger Danmarks integrationsminister Mattias Tesfaye (S) till Ritzau. Han är nöjd med lagen.

– Den har lett till att några få har tvångstestats medan många andra sagt att ”okej, då gör vi det frivilligt”, säger S-ministern till JP.

Danska vänstern

Danska Socialdemokraterna och högerpartierna röstade ja till lagen medan flera danska vänsterpartier röstade nej.

– Har man inte tillåtelse att stanna i Danmark ska man självklart inte vara här. Men man ska inte heller utsättas för tvång. Det är helt oproportionerligt, säger vänsterpartiet Enhedslistans talesperson Rosa Lund till JP.

Avskräckande effekt

Polisen uppger att man försöker övertala den avvisade asylsökanden att testa sig frivilligt och om den vägrar så utförs tvångstestet så skonsamt som möjligt. Myndigheten Hemresestyrelsen uppger att tvångstesten har en avskräckande effekt.

I Sverige

Socialdemokraterna och Miljöpartiet säger nej till att införa tvångstest i Sverige men då Centern gjort gemensam sak med M-KD-SD så finns det nu en majoritet för att införa tvångstest även i Sverige. Även  L anslöt sig till M-KD-SD-C-linjen.  V anslöt sig till S-MP-linjen.

ANALYS

Regeringen Löfven gör sannolikt opinionsmässigt självmål när de säger nej till att tvångstesta utvisningsdömda brottslingar. Väljarna anser tveklöst att det är orimligt att grova brottslingar som skall utvisas bluffar sig kvar i Sverige genom att vägra testa sig. Det gäller inte bara C- M-KD-SD-L-väljare utan min bedömning är att även en majoritet av S egna väljare har svårt att förstå partiledningens ställningstagande i frågan.

Detta är något som kan komma att användas mot S-MP i debatten framöver som ett exempel på hur oppositionen anser att Regeringen Löfven är svag i kampen mot brottsligheten.

[yop_poll id="380"]

JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen