Viktigt meddelande till allmänheten

2023 08 09

På onsdagsmorgonen utfärdas ett VMA.

Det rör sig om en kraftig brand i en industrilokal i Bjuv i nordvästra Skåne.

Det handlar om en fullt utvecklad brand och det råder även explosionsrisk i byggnaden.

På grund av situationen har ett viktigt meddelande till allmänheten utfärdats, där räddningsledaren uppmanar samtliga i området att stanna inomhus.

Det rapporterar SVT.

Oklara omständigheter

Polis och räddningstjänst arbetar just nu på platsen.

– Polis beordras med anledning av ett larm om en brand i en byggnad. Enligt initiala uppgifter är det en bil som brinner i ett garage tillhörande ett företag. Övriga omständigheter är inledningsvis oklara, framhåller polisen angående situationen.

“Stäng dörrar och fönster”

Branden ska ha spridit sig från garaget till resten av industribyggnaden.

På grund av explosionsrisken har räddningsledaren gått ut med uppmaningar i samband med utfärdandet av VMA.

– Viktigt meddelande till allmänheten inom 400 meter från Norra Storgatan 37 i Bjuvs kommun i Skåne län. Till följd av brand i en industribyggnad råder explosionsrisk. Räddningsledaren uppmanar alla i området att stanna inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation.

Det är oklart hur länge man kommer behöva arbeta på platsen.

Kraftig explosion

Under natten har polisen även arbetat med en allvarlig händelse i Halland.

Närmare bestämt rör det sig om Falkenberg, där en kraftig explosion har ägt rum vid ett bostadshus i de centrala delarna av staden.

Entrédörren till en fastighet uppges ha omfattande skador, rapporterar P4 Halland.

Ingen skadad

Det finns inga uppgifter om att någon ska ha kommit till skada i samband med detonationen.

Polisen har inlett en förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse, och har spärrat av platsen för förundersökningsåtgärder i samverkan med räddningstjänsten.

Ingen person har ännu gripits och det finns ingen misstänkt för dådet.

Uppdatering: Senare under morgonen har räddningstjänsten meddelat att faran är över.

Foto: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen