Smittskyddsläkare: fyra sjukdomar på uppgång i Sverige

2023 08 29

Virussäsongen har anlänt.

När hösten tilltar sprids också virussjukdomar nästan som ett brev på posten.

Mycket kan förklaras av att skolorna börjar och att folk är tillbaka på jobbet efter semestern – det blir med andra ord betydligt mer umgänge i grupp i inomhusmiljöer vilket frodar smittspridning.

Och just nu är det fyra sjukdomar som lär bli återkommande ämnen under hösten, menar biträdande smittskyddsläkaren Karin Festin i region Östergötland.

Två i täten

Hittills är det två virussjukdomar som går i täten inför hösten.

– Förkylningsvirus är det vanligaste, men vi beräknar att även covid kommer att gå igång, säger Karin Festin till Sveriges Radio.

Senare under hösten flaggar Karin Festin för en uppgång för ytterligare två virus:

- RS-virus

- Influensa

"Tvätta händerna"

Än så länge är det ingen av de fyra virustyperna som sticker ut mer än någon annan.

Inte så som fallet var under första halvåret av 2023.

– Det som vi såg under vårterminen som huvudsakligen stack ut var mycket spridning av klassisk halsfluss, scharlakansfeber och svinkoppor. Det bästa sättet att undvika att insjukna i det är att tvätta händerna som vanligt och vara hemma när man är sjuk, säger Karin Festin.

Brist på läkemedel

Inför höstens influensasäsong har stor oro uttryckts över att många läkemedel restnoterats på svenska apotek.

Hyllorna gapar på olika håll tomma på flera håll och det senaste bristlarmet gällde penicillinet Kåvepenin.

Enligt Läkemedelsverket ska det dock finnas fortsatt tillgängligt.

Det finns generellt antibiotika att få tag på. Penicillin som exempelvis Kåvepenin finns i dagsläget i både flytande och fast form, i olika styrkor och förpackningsstorlekar. Dessutom finns det andra antibiotika, säger enhetschefen Johan Andersson i ett pressmeddelande.

Kan förändras snabbt

Han flaggar samtidigt för att förpackningar i perioder kan ta slut och att situationen snabbt kan förändras.

– Vi kan se att det finns fortsatta restanmälningar under hösten och det kan innebära en utmanande situation. För individen kan det krävas ett nytt recept eller att man behöver gå till olika apotek, säger Johan Andersson.

Foto: K. Sikkema

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen