Bidragsspärr nära i Sverige

2023 09 06

Regeringen kan införa ett system med bidragsspärr i Sverige.

Ett förslag om ett sådant system har i dag lämnats till regeringen.

Bakom förslaget står Amir Rostami, som är professor i kriminologi vid Högskolan i Gävle.

Rostami har haft i uppdrag att se över möjligheterna att stärka arbetet med att bekämpa bidragsbrott och felaktiga utbetalningar av bidrag. 

Nu föreslår han att Sverige ska införa en bidragsspärr.

Spärren ska kunna användas för dem som dömts för allvarligare bidrags­brott.

– Spärren ska hindra den dömde från att få förmåner och stöd med undantag för ekonomiskt bistånd och ersättning från Migrations­verket som utgör det yttersta skyddsnätet i välfärds­systemen, framhåller Amir Rostami i SvD.

Flera förlag

Utöver förslaget om ett system med bidragsspärr föreslår Amir Rostami bland annat följande åtgärder för att minska antalet felaktiga utbetalningar och förhindra bidragsbrott:

- Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen föreslås få ett tydligare ansvar att förebygga välfärdsbrott.

- Ett råd mot välfärdsbrott föreslås att inrättas för att granska regelförslag ur perspektivet att motverka brott och olika brottsliga upplägg som avser välfärdssystemen. Rådet ska också ge praktiskt stöd och ta fram vägledande principer för regelgivning på välfärdsområdet.

- Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten föreslås få utökade möjligheter att hämta in uppgifter från andra aktörer än den enskilde som ett led i att förhindra att brott begås. Kommunerna föreslås få kunna inhämta vissa uppgifter om inkomst från Skatteverket.

14,6 miljarder

Regeringen kommer nu att behandla förslagen.

– Nu ser jag fram emot att ta del av förslagen som kommer att beredas vidare i Regeringskansliet i sedvanlig ordning, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

Ministern betonar att krafttag krävs för att komma till bukt med de omfattande bidragsbrotten i Sverige.

Varje år uppgår de  felaktiga utbetalningarna från välfärdssystemen till cirka 14,6 miljarder kronor, enligt den senaste uppskattningen från 2021.

Drygt hälften av de felaktiga utbetalningarna har uppskattats vara misstänkta bidragsbrott. 

–  Angreppen på välfärdsystemen från den organiserade brottsligheten är ett av de allvarligaste hoten mot samhället. Välfärdens medel ska gå till angelägna reformer bland annat till de människor som är i behov av ekonomiskt stöd, inte till kriminella. Om skattepengar går till att finansiera kriminella skadas legitimiteten och förtroendet för den skattefinansierade välfärden, framhåller Anja Tenje.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen