UPPGIFTER: Många barn försvunna i Sverige

2023 09 25

I Skaraborg i Västra Götaland har ett 20-tal barn inte dykt upp inför skolstarten.

Det har gått drygt en månad sedan skoldörrarna öppnades efter sommarlovet.

Barnen har fortfarande inte återvänt.

Nu misstänker skolan att barnen har rest till sina föräldrars hemländer.

Det rapporterar P4 Skaraborg.

Flera skolor slår larm

Fenomenet är inte unikt för Skaraborg.

I Göteborg saknas 36 elever på Sjumilaskolan i stadsdelen Biskopsgården, vilket SVT Nyheter skrev om i början av september.

Tidningen Bohuslänningen har även rapporterat att fler än 30 barn saknas i Uddevallas skolor. 

Teorin: Därför lämnar de Sverige

Skolpersonalen i Skaraborg misstänker att desinformationskampanjer mot svenska myndigheter kan vara en av orsakerna till varför barnen har lämnat landet.

I somras varnade Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, för att det pågår omfattande desinformationskampanjer mot Sverige på sociala medier och andra plattformar på internet.

– Det är väldigt stort, det är mycket aggressiva toner och hotfulla uttryck, sa myndighetens  kommunikationschef Mikael Östlund till SVT. 

Tre betydande lögner

Desinformationen som sprids om Sverige riktar sig främst till muslimska familjer.

Stora aktörer är delaktiga i att sprida lögnerna – bland annat  Al Jazeera, ett av arabvärldens största mediebolag som beräknas nå ut till mer än 430 miljoner hushåll i över 150 länder.

Sydsvenskan har kartlagt flera av lögnerna som sprids av mediebolaget. 

Enligt tidningens journalist Inas Hamdan förmedlas följande budskap: 

- Svenska politiker tillåter koranbränningar, men inte att bränna prideflaggan eller Toran.

- Sverige tvångsomhändertar muslimers barn och ger dem till homosexuella.

- Sverige bedriver handel med invandrares barn.

”Vi är oroliga”

Alla tre påståendena är lögner, men enligt skolpersonalen i Skaraborg kan föräldrar ha påverkats och valt att tro på desinformationen.

– Vi är oroliga för att det är så. Men än så länge har vi inte fått ett tydligt svar på den frågan. Det är en av teorierna som vi har, säger Sofia Ferm till P4 Skaraborg.

 Hon är rektor i Gullspångs kommun, där åtta elever är försvunna.

Foto: K. Sikkema

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen