Nya regler på Systembolaget – ”Sätter ned foten”

2023 09 30

Från och med våren 2024 gäller nya förbud på Systembolaget.

I Systembolagets sortiment går det att hitta dryck i alla möjliga förpackningar: aluminiumburkar, pet-flaskor, bag-in-box och glasflaskor.

Men när det gäller den sistnämnda lämnar den betydligt större klimatavtryck än de förstnämnda alternativen, framför allt på grund av dess vikt som kräver mycket energi och tunga transporter.

Det ställer till bekymmer för Systembolaget – som har lovat att halvera sin klimatpåverkan till 2030 jämfört med hur det såg ut för bara fyra år sedan.

Och det ska göras med ett nytt förbud, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Sätter ned foten"

Från och med 1 mars 2024 förbjuds därför tunga glasflaskor.

Förbudet omfattar samtliga engångsglasflaskor som överskrider viktgränsen – oavsett innehåll.

– Vi kände att det viktiga var att komma igång, sätta ner foten och kommunicera att det här är något som kommer att stramas åt framöver, säger Gad Pettersson, som jobbar som enhetschef på Systembolaget, till SvD.

Förankrat med leverantörerna

Reglerna för maxvikten är olika beroende på dryck. Gränsen är till exempel högre för mousserande vin än vad det är för “vanligt” vin eller öl.

En flaska vin av normal storlek på 75 centiliter får max väga 750 gram.

Det innebär att Systembolaget redan har en del marginal då snittet nu ligger på 470 gram i butikens sortiment.

Förbudet är redan förankrat med leverantörerna.

Och det är egentligen inte funktionaliteten som kommer att påverka kunderna.

– Svårigheten för vin är att det för kunden finns något instinktivt med att en stor, tung flaska är lika med högre kvalitet. Därför finns en rädsla och farhåga hos vissa producenter, säger Gad Pettersson.

Stoppar även klassiker

Nyligen gick Systembolaget ut med en annan uppmärksammad förändring.

Det handlade om den klassiska “systemetkassen” som ska sluta säljas – efter att ha funnits vid kassorna i 56 års tid.

– Hej då plastpåsen. För att minska vårt miljö- och klimatavtryck tar vi snart farväl av plastpåsen. Ta gärna med en egen påse när du handlar hos oss, framhöll Systembolaget i sina sociala mediekanaler i augusti.

Gör det för klimatet

Beslutet fattades redan under hösten 2022. 

Först elva månader senare gick dock det statliga bolaget ut med informationen. 

– Den 1 oktober 2022 tog försäljningsledningen beslut om att sluta sälja plastpåsar till kunderna. Syftet med beslutet är att vi ser en möjlighet att minska vår miljö- och klimatpåverkan ännu mer, säger Sofia Akhter, presskommunikatör på Systembolaget, till Expressen.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Agnes Wold bestört: ”De är förfärliga”

2025 11 10

Unga kvinnors medianskuld har ökat kraftigt under de senaste åren.

I juni 2024 publicerade Kronofogden en undersökning som visar att medianskulden bland unga kvinnor är 16 250 kronor – endast 50 kronor lägre än männens.

– Vi vet av tidigare undersökningar att unga kvinnors skulder ofta är kopplade till konsumtion. Det är oroande att summorna nu ökar i den här takten, kommenterade Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Två branscher pekas ut

Samtidigt uppger Kronofogden att två branscher får skuldberget att växa snabbare än någonsin. För det första handlar det om kreditgivningsföretag, som erbjuder snabblån och konsumentkrediter utanför det traditionella banksystemet. För det andra handlar det om så kallade nischbanker och internationella kreditinstitut.

– Tillsammans står de för över 29 procent av alla mål, vilket motsvarar över 375 000 ärenden. Kraven handlar ofta om obetalda lån, krediter eller kontokortsfordringar, rapporterar myndigheten.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

Agnes Wold dundrar mot Kronofogden

Utvecklingen får läkaren och professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold att reagera.

I en intervju med EFN anklagar hon snabblåneinstituten för att medvetet låna ut pengar ”med fruktansvärda räntor” till människor som de vet inte kommer ha råd att betala tillbaka.    

Wold riktar samtidigt kraftig kritik mot Kronofogden, som hon kallar för ”förfärliga”. Läkaren anser att myndigheten driver på utvecklingen och uppmuntrar snabblåneinstituten att låna ut pengar.

– Sen kommer vår statliga Kronofogden och hjälper dem att driva in det där. Ska de inte de inte stå för den förlusten då när de lånat ut till någon stackare som inte har pengar? säger Wold till EFN.

– Varför ska Kronofogden hjälpa till med att driva in de skulderna när de lagt sig på en nivå att de medvetet lånar ut pengar till folk varav en viss procent inte kommer att kunna betala tillbaka?  Det är ju inte de som bestämmer, det är staten som bestämt på något sätt att det ska drivas in och jag fattar inte varför, men jag kan ha missat någonting.

LÄS OCKSÅ: Rekordhög fondförmögenhet

Foto: Johan Wingborg 

Text: Redaktionen


Kunder förtvivlade – Santa Maria ändrar klassisk produkt

2025 11 10

Ett beslut från Santa Maria väcker upprörda känslor bland konsumenter.

Tacojätten har ändrat receptet till sina klassiska ostdipp.

Ett beslut som inte välkomnas av alla. 

– Jag tänkte att jag måste testa den nya, så stor skillnad kan det inte vara. Så jag köpte en burk och smakade den, men den gick i soporna lika fort, säger en upprörd kund till Expressen.

”Den är vidrig”

Den 27-åriga kvinnan är en av flera trogna kunder som riktar skarp kritik mot Santa Marias beslut.

– Dagens tacos blev en besvikelse... Santa Maria har bytt recept på "ostsåsen" och det var absolut inte till det bättre, skriver en besviken konsument i ett inlägg på Facebook.

I kommentarsfältet haglar kritiken mot den nya smaken.

– Den nya är vidrig. Typ hård i konsistensen. Hur kan man göra en god dipp till oätlig? skriver en användare.

– Den är vidrig faktiskt. Har köpt på mig ett lager av den gamla, framhåller en annan.

En tredje uppmanar konsumenter att agera.

– Alla som ogillar den; tala om det för Santa Maria! Ibland lyssnar företagen. För ett par år sedan ändrade Rydbergs receptet på sin räksallad, men det tog inte många veckor innan dom ändrade tillbaka pga att dom fick så mycket klagomål. Så gör era röster hörda! Det kan hjälpa.

Svarar på kritiken

Santa Maria har uttalat sig om kritiken.

Fredrik Palmén, PR-chef på Paulig som äger Santa Maria, konstaterar att reaktionerna är väntade eftersom det handlar om en mycket omtyckt produkt.

– Vi förstår att vår Dip Nacho Cheese Style är en favorit hos många, och att förändringar kan väcka starka känslor. Därför har vi varit extra noggranna när vi utvecklat det nya receptet och uppdaterat förpackningen, framhåller han i en skriftlig kommentar till Expressen.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

FAKTA: Paulig

- Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag.

- Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

- Pauligs har över 2 000 medarbetare i 13 länder.

- Företaget är norra Europas största smaksättningsföretag med drygt 900 anställda. Santa Maria är en del av livsmedelskoncernen.

Källa: Santa Maria Sverige

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Paulig bildbank

Text: Redaktionen