SVERIGE: Vill ändra åldersgränsen på Systembolaget

2023 10 01

Ett riksdagsparti föreslår nu att man bör ändra åldersgränsen på Systembolaget.

Trots att 18-åringar kan gå ut och dricka alkohol på restauranger och barer krävs det alltjämt att man är 20 år för att köpa på Systembolaget.

Systembolaget själva framhåller att om man skulle sänka den åldern så skulle det leda till ökad konsumtion och ökade skador bland unga.

Nu föreslår dock Centerpartiet att man bör sänka åldersgränsen på Systembolaget till 18.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

“Sluta dumförklara”

Det var i samband med partiets stämma i Örebro som man tog beslut om förslaget.

Centerpartiets Albin Schlegel Åberg understryker att 18-åringar i dagsläget får köra stridsvagn och bli statsminister, men inte köpa alkohol från Systembolaget.

– Det vi inte får är köpa alkohol på Systembolaget. Sluta dumförklara 18 och 19-åringar och inför en enhetlig myndighetsålder, säger han till SvD.

Även konsumtionsrum

Ett annat förslag som diskuterades under partistämman var det om så kallade “konsumtionsrum” för narkotikabrukare.

Centerpartiet vill se en utredning, vilket skulle kunna innebära att man framöver förespråkar särskilda rum där narkotikaanvändare bland annat kan använda rena sprutor.

“Ökad konsumtion”

Systembolaget framhåller att deras personal ska neka köp till personer som är märkbart påverkade, under 20 år eller där vi misstänker att personen kommer att langa.

– Om åldern för att köpa alkohol på Systembolaget sänks till 18 år skulle det bli lättare för yngre personer att få tag på alkohol. Detta skulle leda till ökad konsumtion bland unga och ökade skador.

Inte samma sak

De understryker att det inte är samma sak att kunna köpa från restauranger och barer som det är från Systembolaget.

– När du dricker alkohol på restaurang, pub eller bar ska de anställda där, enligt alkohollagen, inte servera dig om du är för berusad. Samma kontroll finns inte om du köper med alkohol hem från Systembolaget.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

Foto: Axfood

Text: Redaktionen