NY STUDIE: Seglivad teori om öldrickare avfärdas

2023 10 02

Idén om att det skulle gå att dricka folk “snyggare” har nu testats vetenskapligt.

Du har säkert hört ryktet om så kallade “beer goggles” ("ölglasögon") förut.

Om man dricker tillräckligt mycket alkohol blir människor i ens omgivning mer attraktiva, lyder teorin.

Nu har forskare försökt ta reda på om det verkligen stämmer eller om det är en myt, skriver The Guradian.

Inget belägg

Och studien, som publicerats i Journal of Studies on Alcohol and Drugs, är ganska slående.

Man lyckades inte hitta något belägg för att alkohol ökar människors uppfattning om andra personers attraktionskraft.

– Men vi fann att människor var mer benägna att att välja att interagera med de människor som de uppfattade var mest attraktiva efter att ha konsumerat alkohol, säger Molly Bowdring, professor vid Stanford Prevention Center i Kalifornien, till The Guardian.

En förväxling

I studien fick försökspersoner bedöma och betygsätta foton på andra personer medan de var nyktra respektive berusade. 

Det har gjorts även tidigare, varför man nu även lade in ännu en dimension: att de fick träffa några av de betygsatta personerna i verkligheten. 

Men forskarnas resultat tyder alltså på att “beer goggles” egentligen inte existerar.

Istället är det sannolikt en förväxling av att den som dricker känner ett större mod i sociala situationer.

Svensk forskare: här är förklaringen

Även Göteborgs-Posten har rapporterat om studien och bett Malin Hildebrand Karlén, legitimerad psykolog och docent vid Göteborgs universitets psykologiska institution, kommentera den.

Hon tror att förklaringen till att människor upplever “beer goggles”, trots de blygsamma vetenskapliga bevisen för dess existens, finns i att man ofta tar fram sin sociala sida när man går ut och dricker.

– Sannolikt är man också oftare glad än ledsen när man väljer att gå ut på krogen. När man sen stimulerar hjärnans belöningssystem med alkohol så kan detta då bidra till att vi dras mer mot andra människor, och samtidigt är mer fokuserade på kortsiktiga positiva upplevelser, när vi dricker i en social miljö.

Foto: M. Thomas

Text: Redaktionen


JUST NU: Livsmedelsverket varnar för populär mat

2025 08 21

Italien skakas av flera dödsfall som orsakats av botulism – en sällsynt men allvarlig förgiftning som orsakas av ett toxin från bakterien Clostridium botulinum.

Dödsfallen kopplas till olika maträtter.

Två kvinnor har dött efter att ha ätit guacamole på en festival på Sardinien och tidigare i augusti omkom tre personer i Kalabrien efter att ha konsumerat mackor med korv och grönsaker.

Varnar för populära mattrenden

De livsfarliga bakterierna förstörs vanligtvis vid korrekt tillagning av mat.

Men om tillagningen är otillräcklig kan sporerna överleva.

I Italien kopplas dödsfallen till inlagd mat – i synnerhet hemlagade konserver.

Nu går Livsmedelsverket ut med en skarp uppmaning till alla som gör egna inläggningar.

Enligt myndigheten är det väldigt viktigt att följa den så kallade ”1–2–3-lagen” – ett inläggningsrecept med 1 del 12-procentig ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten i kombination med kylförvaring.

– Det är fantastiskt att man kan ta vara på det som man får från sina odlingar. Genom att följa beprövade recept går det bra, men man ska inte hålla på och mixtra med recepten på egen hand, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Om man inte är vaksam kan den inlagda maten förvandlas till livsfarlig föda.

– Det räcker med ett snapsglas rent botulinumtoxin för att döda hela Sveriges befolkning. Toxinet blockerar nervimpulser till den viljestyrda (tvärstrimmiga) muskulaturen och kan orsaka förlamningar, inklusive i andningsmuskulaturen, framhåller Folkhälsomyndigheten.

Förebyggande åtgärder

Folkhälsomyndigheten rekommenderar allmänheten att vidta följande förebyggande åtgärder för att undvika botulism:

- Hemkonserverade grönsaker ska kokas i minst tre minuter före konsumtion

- Livsmedel som rökt lax och liknande produkter ska förvaras kallt och inte överskrida angiven hållbarhetstid.

- Konservering ska ske under förhållanden som förhindrar tillväxt av Clostridium botulinum, exempelvis genom sur eller salt miljö.

- Vid hantering av rökt fisk bör den färdigrökta produkten kylas snabbt till +4 °C. Vakuumförpackad fisk ska förvaras vid högst +4 °C och inte lagras längre än tre veckor.

- Vid inläggning av sill eller gravning av fisk är det avgörande att följa recepten exakt. Salt ska inte bytas ut mot mineralsalt (till exempel Seltin) och ättikslagens styrka får inte minskas. Det är även viktigt att inte lägga in större mängder fisk än vad som anges i receptet.

Foto: J. Briscoe

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Willys

2025 08 21

Axfood, som äger bland annat Willys, Hemköp och City Gross, går bättre än någonsin.

Under andra kvartalet 2025 hade Willys omkring 3 procent fler kunder jämfört med samma period i fjol, enligt en granskning från Dagligvarunytt och Yougov.

Samtidigt hade kedjan det klart största konceptet i branschen, mätt i antalet köpare, och nådde vid minst ett tillfälle 62,2 procent av hushållen.

Yougovs dagligvaruanalytiker Fredrik Bendz kallar siffrorna för en ”all time high för Willys”.

–  Först och främst handlar det om att konsumenterna ser Willys som ett prisvärt alternativ. Pris är fortsatt viktigt för väldigt många svenskar, säger han till Dagligvarunytt.

Historiskt nära Ica

Granskningen visar också att Axfood knappar in på Ica.

Axfoods kundstock var 8,6 procent mindre än Icas under andra kvartalet – en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med i fjol och det minsta avståndet mellan matjättarna hittills.

– Det är väldigt spännande att följa kundkampen mellan Ica och Axfood, konstaterar Fredrik Bendz.

LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Tar marknadsandelar

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har summerar ett starkt andra kvartal för koncernen.

Enligt Margulies ökade omsättningen med 23 procent totalt och 9 procent exkluderat City Gross, som förvärvades i november förra året.

– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss. Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse, säger vd:n.

– Med Willys starka position som Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja redovisar butikskedjan under kvartalet en kraftig tillväxt som var högre än marknadens, såväl totalt som på jämförbar basis. Sammantaget ökade Willys omsättning med 10 procent.

LÄS MER: Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen