Förbud kan införas mot bensin- och dieselbilar

2023 12 13

Forskare ställer nu krav på att förbjuda fossildrivna bilar i Göteborg.

Forskare runt om i landet understryker ofta att trafiken måste minska för att kunna nå de uppsatta klimatmålen.

Det gäller bland annat i Göteborg, där stadens klimatråd nu ställer krav på att förbjuda fossildrivna bilar i de centrala delarna av staden.

Samtidigt vill de se förbud i flera delar av staden framöver, rapporterar Sveriges Radio.

Krävs två saker

Chalmersforskaren Frances Sprei sitter med i klimatrådet, och hon förklarar att två saker krävs om klimatmålen ska nås.

– För att staden ska kunna nå sina mål så krävs två saker bland annat, dels att man minskar trafiken i staden och dels att man elektrifierar bilflottan, säger hon till SR.

Börjar litet

Sprei förklarar att klimatrådet anser att det är passande att börja med ett förbud i begränsad omfattning, och sedan utöka förbudet.

– Vi tänker att man får börja med ett litet område i centrum för att skapa mer acceptans och sedan så bygger man ut det efterhand när man lärt sig mer kring hur man gör det hela.

En av de stora bovarna vad gäller utsläppen i Göteborg handlar om raffinaderierna, som står för ungefär hälften av utsläppen i staden.

Samma i Stockholm

Ett liknande beslut har redan tagits i Stockholm, där miljözon klass 3 kommer att införas i innerstaden mot slutet av nästa år.

En utvidgning väntas även ske redan 2025.

Det innebär att inga bensin- och dieselbilar får köra på gatorna i delar av huvudstadens centrum.

Detta uppger SVT.

Har majoritet

Syftet med förbudet är att miljömässiga förbättringar ska ske.

– Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö för de som vistas här, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

– Vi har politisk majoritet för det här förslaget.

Det har dock inte varit helt utan kritik som beslutet tagits, då motståndare menar att det “gör det svårare för vanligt folk”.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen


JUST NU: Hotar att dra sig ur – kalldusch för Putin

2025 07 16

En ryskledd försvarsorganisation kan snart bli en medlem fattigare.

En ryskledd militärallians kan snart bli mindre till antalet.

På onsdagen kommer besked om att Armenien hotar att dra sig ur CSTO – Collective Security Treaty Organization, eller Fördragsorganisationen för kollektiv säkerhet på svenska.

Hotet kommer direkt från Armeniens premiärminister Nikol Pashinyan, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

Hotar dra sig ur

Armeniens medlemskap i organisationen är för närvarande fruset.

Det är mer sannolikt att Armenien lämnar CSTO helt och hållet än att landet återupptar sitt medlemskap i organisationen, menar Pashinyan.

– Det är mer sannolikt att vi kommer att dra oss ur CSTO än att vi återgår till att vara medlem i denna organisation, säger han.

Zakharova missnöjd

Tidigare sade Pashinyan att Jerevan hade fryst deltagandet i CSTO:s arbete, eftersom det påstods skapa hot mot republikens suveränitet.

Det ryska utrikesministeriets taleskvinna Maria Zakharova säger att detta steg inte ökar säkerheten i republiken, och att det kommer att ta tid innan Jerevan återgår till fullvärdigt arbete i organisationen.

Pashinyan menar att försvarsblocket inte har stöttat Armenien tillräckligt.

Läs mer: Larm från Ryssland – 28 procent av en hel bransch kan gå under

Det är CSTO

Fördragsorganisationen för kollektiv säkerhet är en ryskledd militärallians som består av före detta sovjetrepubliker.

Ett avtal om kollektiv säkerhet skrevs av sex före detta sovjetrepubliker 1992 och 2002 bildades organisationen.

Som Nato

Samarbetet innebär bland annat rysk vapenexport till de andra medlemmarna och gemensamma övningar.

– Organisationen ses som en motsvarighet till Nato med ömsesidiga försvarsförpliktelser, förklarar Utrikespolitiska institutet.

– Förutom Ryssland är Armenien, Belarus, Kazakstan, Kirgizistan och Tadzjikistan medlemmar (Azerbajdzjan, Georgien och Uzbekistan är före detta medlemmar).

Läs mer: Putin har fått tungt besked – direkt från toppminister

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen