Rusning till bilbutiker – panikhandlar samma produkt

2024 01 10

Mängder av bilister har i dagarna panikhandlat samma typer av produkter.

Iskylan tog ett järngrepp om Sverige förra veckan.

En hel del har skräckköerna på E22 på näthinnan – där folk satt fast i sina bilar i uppemot ett dygns tid och gick en kamp mot klockan för att drivmedel eller batteri skulle räcka till dess att de kom loss.

Nu agerar svenska bilägare.

En anstormning har skett för att handla på sig bilbatterier på grund av det mycket kalla vädret, rapporterar Sveriges Radio.

– Alla skulle ha batterier. Även starthjälp i övrigt, startkablar, startbooster, billaddare, torkarblad på det och spolarvätska. Det är hårdvaluta just nu, säger exempelvis Hans Hedlund, butikschef på en bilbutik i Borås, till radion.

"Förkortar livslängden"

Enligt butikschefen har köerna ringlat långa för att inhandla just sådana produkter som ska förebygga att man strandas i sin bil när det blir för kallt.

Just batterier kan vara extra känsligt.

– Kör du mycket korta sträckor och exempelvis har en dieselvärmare som drar en hel del, då förkortar du livslängden på batteriet om du inte laddar det emellanåt, säger Hans Hedlund.

Antalet skador ökar

Januari är, även utan den riktigt kalla kylan som drabbat Sverige de senaste dagarna, högsäsong för vägassistans.

Försäkringsbolaget If, som tidigare sett ökad skadestatistik i just januari, menar att man ska göra det till en vana att dubbelkolla batteriet.

– Om bilen är helt ny är inte ett dåligt batteri ett problem, men efter tre eller fyra år är det troligt att startbatteriet försvagas så mycket att det bör bytas ut. För vissa elbilar krävs byte av 12-voltsbatteriet vart tredje år. Ett bra batteri ska visa 12,7 volt, om mätningen visar 12 volt är batteriet i dåligt skick, har Johan Granholm, motorexpert på If, sagt vid ett tidigare tillfälle.

Undvik resor under milen

Försäkringsbolaget delar Hans Hedlunds råd – kör inte för många korta resor med bilen Det kan ta död på batteriet.

– Kort körning under en mil ger batteriet dåliga möjligheter att ladda, och om det finns många korta resor försvagas batteriet kraftigt. Det är inte heller någon bra idé att lämna bilen oanvänd under lång tid, då förbrukar du batteriet, lyder Johan Granholms rekommendation.

Foto: J. Kavan

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen