Utskälld av SJ-tågvärd när sonen låg i respirator

2024 01 18

SJ får nu kritik för en händelse som har inträffat på tåget mellan Göteborg och Örebro.

Den drabbade tågresenären är 35-åriga Ida Selemo.

Hennes lille son vårdas på Drottning Silvias Barnsjukhus som är en del av Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg.

Det har lett till att hon måste göra långa resor från bostaden i Ludvika ner till sjukhuset i Göteborg.

Samtidigt har hennes 4-åriga dotter spenderat mycket tid hos sin mormor och morfar.

– Det är en otroligt tuff tid, säger Ida till GP.

SJ ställde in

Hon hade bokat ett tåg från Göteborg norrut för att kunna träffa sin dotter och även ett tåg för att kunna åka tillbaka till Göteborg igen.

Men båda tågen ställdes in till Idas förtvivlan.

Hon lyckades dock hitta en ny biljett från Göteborg norrut och betalade fullt pris.

Men när hon skulle resa tillbaka till sjukhuset i Göteborg och ta med sig dottern så fanns det bara dyra biljetter kvar.

Otroligt otrevlig

Då hon redan hade betalat för en annan biljett för det tillbakatåg som ställts in hoppade hon på ett annat tåg tillbaka till Göteborg och förklarade för tågpersonalen.

Men tågvärden visade ingen förståelse.

– Hon var otroligt otrevlig. Jag var helt öppen med situationen, att min son ligger i respirator och att jag var tvungen att och hämta min dotter, säger Ida till tidningen.

Hur Ida än försökte förklara för tågvärden så gick det inte.

– Jag försökte förklara att det är ni som avbokat, och jag åker samma sträcka en annan tid och borde kunna betala samma pris, säger Ida Selemo till Expressen.

Ställer till med en scen

Men istället för att hjälpa Ida blev tågvärden upprörd och skällde ut Ida på tåget.

– Konduktören sa också ”nu ställer du till med en scen här för ditt barn” och att jag ska skärpa mig.

Ida började gråta på tåget och samtidigt utdelade tågvärden en böteslapp till henne under tågfärden.

SJ:s kundtjänst uppger att man inte kan särbehandla enskilda resenärer.

Får stöd

På Idas Facebooksida får hon emellertid stöd av folk som tycker att SJ betett sig illa.

– Buuh okänsliga SJ, skriver Dick.

– Bra gjort av dig att stå på dig Ida och att du sa till, anser Ulrika.

Flera personer tycker att det är bra att Ida försökte förklara för SJ.

– Du är så grym! Starkaste kvinnan jag vet, tycker Kerstin.

– Och en varm kram för som du kämpar.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen