Skorsten

Koldioxidutsläpp slår rekordnivå: ”Äntligen”

2024 01 24

EU står inför en stor utmaning när de vill sänka koldioxidutsläppen.

Nu har mängden utsläpp förändrats avsevärt.

– Äntligen, uppger en analytiker.

Stor minskning

Europeiska unionen pumpade ut 8 % mindre koldioxid från fossila bränslen 2023 jämfört med 2022, uppger The Guardian.

Minskningen av koldioxidutsläpp är den kraftigaste årliga nedgången efter 2020.

2020 stängdes fabriker och flyg ställdes in över hela Europa för att stoppa spridningen av Covid-19.

Det framkommer från en analys analys från Center for Research on Energy and Clean Air (Crea), vilken tidningen tagit del av.

”Äntligen”

– EU:s koldioxidutsläpp har äntligen fallit tillbaka till nivåer som var uppenbara i mina föräldrars generation på 1960-talet, säger Isaac Levi som är analytiker på Crea.

– Ändå, under denna tidsperiod har ekonomin tredubblats, vilket visar att klimatförändringar kan bekämpas utan att avstå från ekonomisk tillväxt.

Det här beror det på

Mer än hälften av minskningen av utsläppen kom från användningen av renare el.

EU byggde rekordnivåer av solpaneler och vindkraftverk 2023 och kunde därmed producera mer el från dammar och kärnkraftverk som drabbats av torka och reparationsarbeten året innan.

Rapporten fann att lägre efterfrågan på el, med hjälp av bra väder, bidrog till 8 % av minskningen av fossila koldioxidutsläpp.

Nedskärningar inom sektorer som industrin och transporter utgjorde de återstående 36 procenten.

Siffrorna inkluderar inte sektorer som jordbruk, smutsiga kemiska processer som cementtillverkning eller andra växthusgaser som metan.

Oro

Analytiker säger att utsläppen totalt sett fortfarande faller för långsamt.

– Den 8-procentiga minskningen av utsläpp bör firas, men mer måste göras för att avvänja EU från fossila bränslen, säger Isaac Levi.

EU:s tunga ansvar

EU bär ett tungt ansvar på sina axlar i och med att de vill minska koldioxidutsläppen.

Koldioxid värmer i dag upp planeten och har gjort att extremväder blivit vanligare.

För att hålla temperaturerna under kontroll har EU lovat att minska sina utsläpp av växthusgaser med 55 % i slutet av decenniet från 1990 års nivåer innan de når nettonollutsläpp till 2050.

Förra veckan sa EU:s egna klimatrådgivare att reduktionstakten måste öka avsevärt om målet ska uppnås.

Foto: Marek Piwnicki

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen