Här finns Sveriges sex billigaste matbutiker

2024 01 25

PRO har genomfört en undersökning.

Undersökningens syfte är att ta reda på hur mycket matpriserna stigit under 2023.

Men också att lista var de billigaste matbutikerna i Sverige finns.

Bakgrunden

– PRO:s årliga prisundersökning är Sveriges största prisjämförelse som genomförs av konsumenterna själva, uppger organisationen i sin rapport.

Den första undersökningen gjordes redan 1991.

2023 har närmare 1000 PRO-medlemmar besökt över 700 butiker i nästan hela landet.

– PRO:s matkasse är i år utökad och består av 46 varor med utvalda varumärken. Tillsammans bildar de en matkasse som kan jämföras mellan de 622 butiker som ingår i undersökningen.

Resultatet av undersökningen

PRO:s prisundersökning 2023 visar att matpriserna fortsatt att stiga.

– Genomsnittspriset för PRO:s matkasse med 46 olika varor var 1 495,66 kr baserat på alla varors genomsnittspris.

De varor som var med i undersökningen för två år sedan har blivit hela 27 procent dyrare.

Stora skillnader

PRO, som är en förkortning av Pensionärernas Riksorganisation, ser fortsatt stora skillnader i pris beroende på var maten köps.

Den billigaste matkassen kostade cirka 1 280 kronor – den dyraste nästan 1 706 kronor.

En prisskillnad på hela 33 procent.

– När det gäller geografiska skillnader var genomsnittspriset lägst i Södra Älvsborg med 1 445 kronor, och högst i Västerbotten med 1 554 kronor.

Här finns de billigaste matbutikerna

PRO har även listat var de billigaste matbutikerna finns.

Resultatet av PRO:s prisundersökning är uppdelat i mindre eller mellanstora butiker (små) och större varuhus eller stormarknader (stora).

Här finns de tre billigaste små butikerna:

– ICA Supermarket Knalleland, Södra Älvsborg.

– ICA Supermarket Tornet Ulricehamn, Södra Älvsborg.

– ICA Supermarket Mathyttan, Dalarna.

Här finns de tre billigaste stora butikerna:

– Maxi ICA Stormarknad Kumla, Örebro län.

– ICA Kvantum City Fristad, Södra Älvsborg.

– Maxi ICA Stormarknad Angered, Göteborg.

Det här har blivit dyrare

En del av varorna sticker ut i undersökningen.

Basvaror som kaffe, te, frukt, mjölk, filmjölk, bordssmör och ägg är några av de varor PRO har jämfört med priserna i november 2021.

– Vi kan se att flera av varorna på ett typiskt frukostbord har blivit över 30 procent dyrare på två år.

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen