Utmanar Bank-id – har över en miljon användare

2024 02 13

Bank-id har nästintill monopol på e-legitimering i Sverige, men den nya utmanaren är på väg att röra om i grytan.

Bank-id är ett varumärke inom e-legitimation.

Det ägs av flera stora banker gemensamt, och tillhandahåller den e-legitimeringstjänst som används av de allra flesta svenskar.

Men den nya uppstickaren Freja har nu på allvar börjat utmana Bank-id:s dominans.

”Passerat en miljon”

Freja erbjuder e-legitimation, precis som Bank-id.

På senare tid har allt fler användare upptäckt tjänsten och börjat använda den som ett alternativ till vanligt Bank-id.

– Vi är en utmanare till bankernas e-legitimation sedan flera år och har nyligen passerat en miljon användare, säger Johan Henriksson, vd på Freja, till SvD.

”Accelererar mot lönsamhet”

Bank-id fick sitt stora genomslag 2011, när mobilt Bank-id lanserades.

Mängden transaktioner med Bank-id har ökat från 1 miljard transaktioner 2015, till 7.1 miljarder i fjol.

Användningen förväntas fortsätta öka, och därmed finns också möjligheten att göra stora vinster.

Utmanaren Freja ser sin chans att erövra marknaden.

– I början är intäkterna små, och man ser följaktligen inte stor påverkan på resultatet. I takt med att våra prenumerationsintäkter ökat, så ser man väldigt tydligt hur vi accelererar mot lönsamhet, säger Johan Henriksson.

Statlig e-legitimation på väg

Bank-id:s dominanta ställning har av kritiker framhållits som ett stort problem, av flera skäl.

Bristen på konkurrens gör vår digitala infrastruktur sårbar samt skapar ett digitalt utanförskap för vissa grupper, menar många.

Därför har också möjligheten att införa en statlig e-legitimation diskuterats och utretts på senare år.

Sverige är ett av få länder i EU som inte har en e-legitimation som når upp till högsta tillitsnivå.

Regeringens utredare har föreslagit att en statlig e-legitimation i form av ett plastkort införs från 2026, skriver Dagens Samhälle.

Foto: Bank-id

Text: Redaktionen


Ny Netflixfilm slår rekord – mest sedda premiären någonsin

2025 07 30

Netflix har slagit nytt rekord.

46,7 miljoner.

Så många visningar kammade den upphausade komedin “Happy Gilmore 2” ihop på Netflix under sina tre första dagar på plattformen.

Det gör filmen till den mest sedda premiären någonsin hos streamingjätten, rapporterar The Variety.

Uppföljare till klassiker

“Happy Gilmore 2”, med Adam Sandler i huvudrollen, släpptes på Netflix den 25 juli.

Filmen är en uppföljare till den klassiska amerikanska komedin från 1996 som var något av Sandlers stora genombrott.

Den första filmen handlar om en blivande hockeyspelare, Happy Gilmore, som istället sadlar om till golfspelare. I uppföljaren pensionerar sig Gilmore och hamnar i alkoholmissbruk.

– Han inspireras att plocka upp sina golfklubbor igen för att finansiera sin dotters orimligt dyra balettskola i Paris, skriver The Variety om handlingen.

Sågas i Sverige

Förväntningarna var höga inför premiären, vilket alltså slutade i en rekordsiffra i USA.

Men om tittarna verkligen blev nöjda är en annan fråga.

“Happy Gilmore 2” har fått ett svalare mottagande, inte minst här hemma i Sverige.

– Uppföljaren på Netflix med en skäggig Adam Sandler som Happy gör ingen glad. Det är långt mellan skratten och manuset är riktigt kackigt, skriver exempelvis Jan Eklund på DN.

LÄS MER: Tv-serie gör braksuccé – lyfter hela Netflix

Får lägsta möjliga betyg

Andra medier är ännu hårdare. I Aftonbladet får uppföljaren fiaskobetyget 1 av 5 och kallas för “värdelös”.

– Är du en frånskild man som gärna ägnar två timmar åt pappaskämt? Då är det här filmen för dig. Övriga: håll er borta från den, skriver recensenten Minna Höggren.

Även i Expressen får “Happy Gilmore 2” sämsta möjliga betyg: en geting av fem.

– Många tittare har säkerligen väntat på en uppföljare till ”Happy Gilmore”, Adam Sandlers golfkomedi från 1996. Så även jag. Färre tittare än så har troligtvis tålamod nog att vänta på att den nya filmen ska ta slut, framhåller Mattias Bergqvist i tidningen.

LÄS OCKSÅ: Amerikansk filmstjärna bryter med sitt företag i Ryssland

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: Putins tv-tvång – ukrainare vägrar lyda

2025 07 30

Putins regler för tv-tittande möter motstånd i ockuperade delar av Ukraina.

Som de flesta andra diktatorer vill Rysslands Vladimir Putin kontrollera medborgarnas mediekonsumtion.

Det gäller inte bara i Ryssland, utan även i ukrainska regioner som Putins styrkor har ockuperat.

Vill införa särskilt tv-tvång

Ryssland försöker nu tvinga befolkningen i de ockuperade områdena att bara titta på rysk tv som är godkänd av Kreml, rapporterar Kyiv Independent.

Man gör det bland annat genom att byta ut ukrainska parabolantenner mot sådana som bara tar emot ryska kanaler.

Men det går inte riktigt som planerat – lokalbefolkningen gör motstånd, enligt Ukrainian Resistance Center (URC).

Nyligen bytte man ut över tusen antenner på en vecka för att hindra människor från att titta på ukrainsk tv.

Istället vill Ryssland att den ukrainska befolkningen ska titta på ryska satellitkanaler i kanalpaketet ”Russkij Mir” som lanserades 2022 och innehåller 20 statliga ryska tv-kanaler, 10 lokala kanaler för de ockuperade regionerna samt 11 kanaler med ”underhållning”, bland annat för barn.

– Målet är att helt rensa informationsutrymmet, enligt URC-rapporten.

LÄS OCKSÅ: Mardrömsbesked för Putin - Trump kan göra det ännu värre

Många gör motstånd

Men många ukrainare vägrar låta den ryska ockupationsmakten byta ut deras paraboler.

– Rysslands försök att sprida Kremls propaganda i det ockuperade områdena i Ukraina har mötts av motstånd från lokalbefolkningen, enligt rapporten från URC, uppger tidningen.

Många vill behålla de ukrainska kanalerna och vägrar att byta till ”Russkij Mir”, programpaketet som enligt den ryska regimen har tagits fram särskilt för ”medborgare i nya territorier”.

Motståndet uppges ha väckt stor irritation hos de lokala ryska ockupationsmyndigheterna, och i Moskva anser man att övergången till den ryska regimens tv går för långsamt.

Även Institute for the Study of War har uppmärksammat att Ryssland vill kontrollera ukrainarnas mediekonsumtion genom programpaketet ”Russkij Mir”.

– Det gör det möjligt för den ryska regeringen att direkt kontrollera vilka nyheter och medier invånarna konsumerar, och därigenom konsolidera kontrollen över informationsutrymmet och lansera Kremls propaganda som vanliga nyheter, rapporterar ISW, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: Norge gör Ryssland ursinniga

Foto: President of Russia Office resp Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen