Alarmerande upptäckt om vanlig solkräm
2025 10 02
Flera solkrämer försvinner från hyllorna efter en alarmerande upptäckt.
En studie i Australien har avslöjat att flera populära solskyddsmedel inte ger det skydd som tillverkarna hävdar.
– En produkt, Ultra Violette's Lean Screen Skinscreen, är tänkt att erbjuda en solskyddsfaktor på SPF 50+. Men studien visade ett resultat på endast SPF 4, uppger BBC.
Varnar för fler
Undersökningen, som är gjord av den australiensiska läkemedelsmyndigheten, varnar också för ytterligare 20 solskyddsmedel från andra märken som delar samma basformel.
– De preliminära testerna indikerar att det är osannolikt att denna basformulering har en SPF som är större än 21. Vissa varor kan vara så lågt som fyra, konstaterar studiens författare, rapporterar BBC.
Av de 21 produkter som namnges i studien har åtta återkallats i Australien.
Försäljningen av ytterligare tio produkter har pausats och ytterligare två håller på att ses över.
LÄS OCKSÅ: Lågprisjätte vill öppna 100 nya butiker
Globala konsekvenser
Australien har den högsta andelen hudcancerfall i världen.
Landet har några av de strängaste solskyddsreglerna i världen.
– Skandalen har orsakat en massiv motreaktion från kunder i landet, och experter har varnat för att den också kan få globala konsekvenser. Problem har identifierats med både tillverkningen av vissa solskyddsmedel och hos laboratorierna som testar skyddsfaktorn, framhåller nyhetskanalen.
Problem i branschen
Som ett resultat av studien har nu tillverkaren av basformeln i solkrämerna, Wild Child Laboratories Pty Ltd, avbrutit tillverkningen.
Företaget menar att studien belyser ett bredare problem i branschen.
– De avvikelser som rapporterats i de senaste testerna är en del av ett bredare branschomfattande problem, säger företagets chef Tom Curnow, i ett uttalande.
Han framhåller också att man aldrig kan mäta exakt skyddsfaktor i ett laboratorium.
– Flera faktorer utanför laboratoriet, såsom tillverkningsvariabilitet mellan batcher, råvaruskillnader, förpackning, lagringsförhållanden, produktens ålder och hantering på marknaden, kan påverka SPF för produkter som säljs senare, uppger han.
LÄS OCKSÅ: Chockade kunder på stormarknad - "En skräckupplevelse"
Foto: P. Murray-Pietsch
Text: Redaktionen