Alla tar det för givet – uppges försvinna helt från matbutikerna

2025 05 08

Det som många tar för givet i matbutikerna kan snart vara ett minne blott.

Sverige blir allt mer kontantlöst.

Digitala betallösningar som Swish, Apple Pay eller Google Pay har etablerat sig i folks vardag till den grad att de till och med blivit en utmanare till bankkorten.

Enligt betalrapporten Payments in the Nordics från Svea Bank uppger nästan halva Sveriges befolkning, 49 procent, att man dessutom föredrar att betala i en självbetjäningskassa framför en bemannad kassa.

– Samtidigt som andelen som vill betala med självscanning fördubblats på ett år har butikerna inte ställt om i samma takt, sade Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, när rapporten kom ut 2024.

På väg att försvinna

Kraven på digitala betalningsmetoder och självbetjäningskassor ser dock nu ut att bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det menar såväl Bengt Nilervall, näringspolitisk chef på Svensk Handel, som Charlotta Lindblad, kommunikationschef på Swish, rapporterar Dagligvarunytt.

Utvecklingen går så pass snabbt att de klassiska kassalinjerna är på väg att helt försvinna från handeln på sikt, lyder prognosen.

Argumentet är att det i slutändan även gynnar kunden om det går att automatisera eller digitalisera det som personal behöver lägga tid på idag.

Deras tid och kompetens kommer mycket bättre till sin rätt när de får fokusera på service, inspiration och att skapa ett bra kundmöte. En traditionell kassadisk utgör dessutom en fysisk barriär mellan personal och kund, säger Charlotta Lindblad till tidningen.

Fem till tio år

Karl Johan Läbom, Ica-handlare i Vänersborg, delar den prognosen.

– Det tror jag är passé om fem, tio år, säger han till Ttela angående kassornas plats i butikerna.

Även alternativet att ha butiker utan personal överhuvudtaget lyfts fram som ett tänkbart alternativ i framtiden.

När Karl Johan Läbom får frågan om han tror att självscanningen är här för att stanna, ger han ett tydligt och enkelt svar.

– Verkligen, definitivt.

Har provat

Ica har, förutom självscanning, redan provat obemannade butiker. 

I början av september 2020 öppnade den första obemannade Ica-butiken, efter att företaget utfört experiment och analyserat i en butik under sex månader vintern 2019/20.

Johan Berg, X-lead på ICAx, trodde redan då att de traditionella kassornas roll skulle bli allt mindre.

– Jag tror inte vi kommer se att majoriteten av butiker kör helt utan bemanning. Mer troligt är att butikerna har olika hybridlösningar med bemannat, obemannat, plockskåp och satelitbutiker, sade han i samband med projektet.

LÄS MER: Coca Cola tvingas ändra flaskorna – “Lovar”

Foto: ICA Gruppen

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till Swish-användare

2025 05 12

Swish-användare får nya bedrägeri-sms.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu utfärdas en varning till Swish-användare.

Meddelanden dyker upp från en avsändare under namnet “Tryggkund” som uppmanar till att uppdatera Swish genom att klicka på en länk.

Det rör sig dock om bedrägeriförsök – och den som får den här typen av sms bör iaktta stor försiktighet och inte följa några uppmaningar eller klicka på länkar, rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som skickas ut från avsändaren “Tryggkund”:

– Glöm inte att uppdatera din Swish. För att kunna fortsätta använda Swish inom Sverige och Norden, besök (infogad länk).

Länken i fråga leder till “Tryggkunds” sida, där bedragarna sedan försöker komma över det tilltänkta offrets känsliga uppgifter för att lura personen på pengar.

Anmäl, radera

Den som får den här typen av meddelande bör alltså anmäla det direkt.

Om man följt uppmaningar gör man rätt i att direkt ta kontakt med banken och polisen, annars ska meddelandet raderas eller anmälas, och inga uppmaningar ska följas.

Swish varnar

Swish förklarar via sin webbsida att de inte skickar ut några meddelanden av den här sorten.

– Det förekommer bedrägerier i form av mejl och sms där avsändaren utger sig för att vara Swish, förklarar Swish.

– Vi på Swish kontaktar aldrig våra användare via sms, mejl eller telefon. Var vaksamma och klicka aldrig på några länkar. Anmäl händelsen om du har blivit utsatt och kontakta din bank vid frågor.

Kan rapporteras

Bedrägerier är alltjämt ett omfattande problem i Sverige.

Swedbank förklarar att det finns ett nummer som falska sms kan anmälas till.

– Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer, meddelar banken.

– Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer.

Bedragarna kommer hela tiden på nya metoder – och privatpersoner gör rätt i att iaktta stor försiktighet vad gäller sms, mejl och samtal från okänd eller suspekt avsändare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen