10nov2025

Allt fler bilister gör samma misstag – “Kan bli dyrt”

2024 12 08

En trafikpolis uppmanar bilister att undvika ett vanligt misstag i vänsterfilen.

Det rör sig om vad som beskrivs som ett “farligt trafikbeteende”.

Allt fler bilister har börjat göra samma misstag - och en trafikpolisen uppmanar nu bilisterna att undvika det då det kan bli dyrt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Allt fler

Den besvärande trenden har uppmärksammats i bland annat Halland.

Där har allt fler bilister börjat ligga kvar i vänsterfilen efter omkörning, någonting som trafikpolisen Hans Qvant menar kan bli både farligt och dyrt.

– Det har blivit ett fenomen och jag tycker att det blir vanligare och vanligare, säger han till SR.

– Lagen säger att så fort du har gjort en omkörning så ska du gå tillbaka till högerläge. Det är lagen om du inte ska göra en ny omkörning direkt därefter.

Många vet inte om det

Det är många som inte vet om att det är olagligt att ligga kvar i vänsterfilen efter omkörning.

Huruvida man kan få böter eller inte för att ligga för länge i vänsterfilen ger trafikpolis Hans Qvant ett tydligt svar på.

– Absolut.

Är ett problem

Utöver fenomenet där bilister ligger för länge i vänsterfilen är också farliga omkörningar ett problem i trafiken.

Vissa bilister satsar på omkörningar när det egentligen inte finns utrymme för det, och synnerligen nervösa blir förare av A-traktorer av det.

SVT har pratat med en 17-åring som menar att de farliga omkörningarna är bevis på bristande respekt gentemot A-traktorföraren.

–  Kommer det en bil som kör närmare och närmare kan jag inte gasa iväg, utan då får jag bara ta smällen. Det är inte speciellt kul, säger 17-åringen.

Oro på vägarna

17-åringen förklarar vidare att hon ofta är orolig när hon är ute och kör.

– Det har blivit så på vissa vägar, på grund av de olyckor som varit med A-traktorer. Men jag försöker att anpassa mig, till exempel genom att undvika vissa vägar vid rusningstrafik.

Genom att göra säkrare omkörningar bidrar bilister till ökad trygghet och mindre potentiella olyckor på de svenska vägarna.

Foto: Musa Haef

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen