ANALYS: Hennes tre starkaste kort – inklusive det allra viktigaste kortet

2021 11 04

Mycket talar för att Socialdemokraternas nya partiledare Magdalena Andersson kommer att lyfta S i mätningarna. Hon har möjlighet att plocka fram tre extra starka kort varav ett är särskilt starkt och kan bli hennes allra värdefullaste styrka.

ANALYS: Nu har hon tagit över som partiledare och det kan handla om bara en vecka tills hon även blivit Sveriges nya statsminister. Men den stora frågan är hur det kommer att gå för Socialdemokraterna under vintern, våren och sommaren med Magdalena Andersson (S) vid rodret och framförallt hur hon kommer att klara valkampanjen och valet.

En sak är säker –  ett parti får alltid chans till en rejäl nystart och så kallad politisk och retorisk makeover när man får ny partiledare.

Tre giftiga kort

Magdalena Andersson (S) har tre potentiella kort som är särskilt starka:

1, Ses som mycket kunnig

Mätningar visar att väljarna ser Magdalena Andersson som mycket kompetent och kunnig. En mätning av Ipsos visar att  40 % av väljarna tror att hon kommer att göra ett bättre jobb som partiledare än Stefan Löfven jämfört med bara 7 % som tror på sämre. Det är en väldigt stor skillnad och det ord man främst kopplar ihop med Andersson enligt mätningen är ordet kompetent.

2, Tuffare mot brottsligheten

Min bedömning är att hon kommer att framstå som tuffare mot brottsligheten. Det kan bli en av de 2-3 avgörande frågorna i valet och Socialdemokraterna vet om att deras förtroende i frågan enligt mätningarna är relativt svagt jämfört med Moderaternas och Sverigedemokraternas .

Det är ett område där Magdalena Andersson måste leverera och vi kan vänta oss en mycket hårdare ton från S avseende kampen mot gängkriminaliteten framöver.

3, Mer på hugget

Den styrka som enligt min bedömning blir hennes främsta är att hon kommer att växla upp energin och retoriken och därmed vara betydligt mer offensiv än Stefan Löfven. Hon kommer att som man säger i Småland vara mycket mer på hugget.

Och det kan bli helt avgörande i ett politiskt klimat där S behöver framstå som tuffare och viljestarkare och inte minst förändringsbenägna – vilket är en utmaning när man vill vinna statsministerposten för tredje valet i rad.

Sammantaget kommer Magdalena Andersson (S) enligt min prognos att höja Socialdemokraterna i opinionsmätningarna framöver.

Foto: Regeringskansliet

[yop_poll id="863"]

24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen