ANALYS: Hennes tre starkaste kort – inklusive det allra viktigaste kortet

2021 11 04

Mycket talar för att Socialdemokraternas nya partiledare Magdalena Andersson kommer att lyfta S i mätningarna. Hon har möjlighet att plocka fram tre extra starka kort varav ett är särskilt starkt och kan bli hennes allra värdefullaste styrka.

ANALYS: Nu har hon tagit över som partiledare och det kan handla om bara en vecka tills hon även blivit Sveriges nya statsminister. Men den stora frågan är hur det kommer att gå för Socialdemokraterna under vintern, våren och sommaren med Magdalena Andersson (S) vid rodret och framförallt hur hon kommer att klara valkampanjen och valet.

En sak är säker –  ett parti får alltid chans till en rejäl nystart och så kallad politisk och retorisk makeover när man får ny partiledare.

Tre giftiga kort

Magdalena Andersson (S) har tre potentiella kort som är särskilt starka:

1, Ses som mycket kunnig

Mätningar visar att väljarna ser Magdalena Andersson som mycket kompetent och kunnig. En mätning av Ipsos visar att  40 % av väljarna tror att hon kommer att göra ett bättre jobb som partiledare än Stefan Löfven jämfört med bara 7 % som tror på sämre. Det är en väldigt stor skillnad och det ord man främst kopplar ihop med Andersson enligt mätningen är ordet kompetent.

2, Tuffare mot brottsligheten

Min bedömning är att hon kommer att framstå som tuffare mot brottsligheten. Det kan bli en av de 2-3 avgörande frågorna i valet och Socialdemokraterna vet om att deras förtroende i frågan enligt mätningarna är relativt svagt jämfört med Moderaternas och Sverigedemokraternas .

Det är ett område där Magdalena Andersson måste leverera och vi kan vänta oss en mycket hårdare ton från S avseende kampen mot gängkriminaliteten framöver.

3, Mer på hugget

Den styrka som enligt min bedömning blir hennes främsta är att hon kommer att växla upp energin och retoriken och därmed vara betydligt mer offensiv än Stefan Löfven. Hon kommer att som man säger i Småland vara mycket mer på hugget.

Och det kan bli helt avgörande i ett politiskt klimat där S behöver framstå som tuffare och viljestarkare och inte minst förändringsbenägna – vilket är en utmaning när man vill vinna statsministerposten för tredje valet i rad.

Sammantaget kommer Magdalena Andersson (S) enligt min prognos att höja Socialdemokraterna i opinionsmätningarna framöver.

Foto: Regeringskansliet

[yop_poll id="863"]

FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen