ANALYS: Texten som kritiserats hårt för sitt grova hat mot Annie (C)

2021 11 09

Här är min syn på den omtalade texten i tidningen Fokus som handlar om hat mot en av våra partiledare.

Under all min tid då jag bevakat politik har jag alltid markerat tydligt mot personangrepp, hot, hat och mobbning i sociala medier avseende alla 8 partiledare och alla 8 partier. Och jag har många gånger försvarat alla partiledare, från Jonas Sjöstedt (V) hela vägen till Jimmie Åkesson (SD) när det gäller osakligheter, personangrepp, hot, hat och mobbning på många olika nivåer.

Här är några exempel:

🔸 1, 2017 Trakasserier mot Jimmies (SD) bostad.

🔸 2, 2018 Grova och oacceptabla påhopp mot Jimmie (SD) vid hans Thailandsresa

Lika för alla

Jag har gjort samma sak för alla partiledare genom åren. Att jag lyfte fram Jimmie ovan är för att han värderingspolitiska motpol nu blivit utsatt i nyhetsmagasinet Fokus och jag vill betona att alla partiledare ska behandlas värdigt - Annie (C) såväl som Jimmie (SD), Stefan (S) såväl som Ebba (KD), och alla de andra. Att ingen partiledare ska drabbas av hat, hot och mobbning har jag alltid betonat. Så här skriver Fokus om en av Sveriges 8 partiledare, nämligen Annie Lööf.

▪ Texten inleds med att man hatar partiledaren.

▪ Att hennes uppsyn, det vill säga ansiktsuttryck, är en känslotrigger.

▪ Att man kan spy beroende på vad hon säger.

▪ Att man hatar partiledaren är nästan existentiellt.

▪ Att partiledaren alltid har ett nedlåtande sätt.

▪ Att straff måste delas ut enligt alla religioner..

▪ Att partiledaren aldrig skulle hållas tillbaka av heder eller moral.

▪ Texten avslutas åter med att man hatar partiledaren för att den sabbat för alla.

Tidningens eget försvar

Ordet ”man” ovan avser skribenten men jag tänker inte nämna skribentens namn ty det är inte det intressanta – tvärtom tänker jag inte bidra till att folk hatar tillbaka mot henne. Jon Åsberg, vd och chefredaktör för Fokus, försvarar publiceringen i Expressen med bland annat följande motiveringar:

– Fokus ska ha högt till tak

– Alla får säga precis vad de tycker så länge det inte är åtalbart.

– Skribenten ger inte uttryck för hot eller uppmanar någon att göra något mot Annie Lööf.

– Uppger att redaktionen fått många mejl varav 60 % positiva.

– Det finns en tilltagande lättkränkthet.

– Det är inte vem som helst blir påhoppad, utan en partiledare.

MIN BEDÖMNING

Det är flod av hat i texten. Saklighet och balans lyser dock nästan helt med sin frånvaro. Meningarna om att det måste delas ut straff är riktigt obehagliga och grovt olämpliga. Att våra politiker drabbas av hot och hat vet nog alla om och det är viktigt att motverka. När en vad man har uppfattat som seriös tidning skriver sådana här texter så får texterna extra stor spridning. Det kan trigga mindre friska personer.

Min syn

Chefredaktören får stå för sitt eget svar men jag säga hur jag själv resonerar:

1, Att en text inte är åtalbar innebär inte att texten bör publiceras.

2, Att en text inte uttrycker hot innebär inte att texten bör publiceras.

3, Att man får 60 % positiva mail säger ingenting i en värld där de mest gräsliga personangreppen hyllas på rullande band i sociala medier av den lilla minoritet som älskar att spy ut hat mot politiker och som älskar att bidra till förakt mot politiker, polisen, försvaret och mot Sverige som land.

4, Högt till tak och lättkränkthet är typiska honnörsord för de som ständigt hatar och hotar i sociala medier.

5, Att man är partiledare innebär inte att man ska behöva drabbas av hat och mobbning. Det är allt svårare att finna yngre som vill engagera sig i politiken och det är inte konstigt med tanke på allt detta. Att en seriös tidskrift som Fokus bidrar till detta är nästan ofattbart.

Lika för alla

Vad jag tycker om texter där man mobbar och hatar Jimmie (SD), Ebba (KD), Annie (C), Stefan (S) eller någon annan, ja det vet alla som följt mig genom åren om sedan länge. Det är precis lika fel att mobba eller ägna sig åt osakligheter och grova personangrepp mot Jimme (SD) som mot Annie (C).

Inte det Sverige jag vill ha

Jag skulle aldrig publicera hattexter mot någon av våra 8 partiledare eller något av våra 8 partier. Det är inte ett sådant Sverige jag vill ha. Det skapar bara ännu mer hat och riskerar att leda till att icke friska personer triggas till att angripa våra partiledare. Det finns många exempel där uppeldning av hat får enskilda att spåra ur. Bevare mig väl. För att inte tala om hur det påverkar den allmänna debatten som redan för länge sedan har allvarliga brister. Vi ska vara glada över att vi har de som fortfarande vill bli toppolitiker.

[yop_poll id="361"]

24 juni 2026

Ryssland vädjar till grannland – behöver hjälp omedelbart

2026 06 25

Ryssland står inför många stora utmaningar.

Det ryska samhället lider på flera olika sätt.

Slag efter slag drabbar landets ekonomi och de ukrainska attackerna har orsakat stora förluster i det ryska maskineriet.

Nu tvingas Ryssland vända sig till grannlandet Kazakstan för att vädja om hjälp att tillfälligt lösa en av landets kriser, rapporterar Reuters med hänvisning till flera källor.

– Vi förhandlar med Kazakstan, och det finns lite hopp, säger en källa till nyhetsbyrån.

Stora mängder behövs

Ryssland har den senaste tiden drabbats av stor brist på bensin och bränsle, ett område som landet normalt är starkt inom.

Men nu råder ransonering för den ryska befolkningen och många pumpar är tomma.

Nu ställs hoppet till grannlandet Kazakstan.

– Ryssland förhandlar med Kazakstan om möjligheten att importera bensin i en mängd av cirka 50 000 ton på grund av brist på bränsle på den inhemska marknaden, uppger oberoende Moscow Times.

Attacker ligger bakom

Ryssland är normalt en stark producent av petroleumprodukter.

Men efter att en rad stora raffinaderier har fått pausa verksamheten till följd av ukrainska drönarattacker har produktionen minskat med omkring 25 procent, enligt uppgifter till Reuters.

Varken Kazakstan eller Ryssland har ännu gått ut och kommenterat uppgifterna.

LÄS MER: Inte synts till på flera dagar – plötsligt skifte vid ukrainska gränsen

Flera åtgärder

Ryssland överväger ytterligare åtgärder för att begränsa den omfattande bränslebristen.

Exporten kan begränsas, subventionerna för raffinaderierna ökas och import via sjövägen kan initieras, rapporterar RBC-Ukraine.

– Den här månaden har Moskva redan tillåtit raffinaderier att producera bränsle som inte uppfyller standardkvalitetskrav, uppger tidningen.

– Restriktioner för bensinförsäljning har införts i 53 regioner och Tatneft begränsar inköp till 30 liter per tillfälle.

Det är inte första gången som Ryssland vänder sig till Kazakstan för att få hjälp med bränsle.

Under 2024 bad den ryska ledningen Kazakstan att ha 100 000 ton bensin redo om en plötslig kris skulle uppstå i landet.

LÄS MER: Glatt besked för kvinnor i Sverige

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


26 juni 2026

Putin hotas – ryska armén kan vända mot Moskva

2026 06 26

En video sprids snabbt i Ryssland.

I det inspelade meddelande framträder en rysk krigsveteran, Oleksandr Lunin, med ett meddelande direkt till den ryske diktatorn.

Klippet, där veteranen kräver att få komma till Kreml och möta Vladimir Putin, har snabbt fått miljontals visningar, rapporterar Iltalehti.

– Om jag inte kommer till Kreml inom en snar framtid och syns live tillsammans med dig, kommer armén att rikta sina vapen mot Kreml, säger Lunin i klippet, enligt tidningen.

Fullständigt kaos

Anledningen till meddelandet är situationen för de ryska styrkorna som utkämpar kriget i Ukraina.

Det råder fullständigt kaos och laglöshet inom landets militär. Soldater i tusental misshandlas och torteras av sina egna befälhavare, menar Lunin.

– Soldater hålls i gropar och misshandlas om de vägrar utföra dumma självmordsorder eller vägrar ge sina pengar till sina överordnade, säger befälhavaren, enligt tidningen.

Pratar om uppror

Flera ryska medier, så som Meduza och The Moscow Times, rapporterar också om veteranens hot mot Putin.

Det grymma våldet mot de ryska soldaterna döljs genom att registrera avlidna soldater som saknade i den officiella statistiken, menar krigsveteranen.

Han menar också att om den ryska ledningen ger sig på honom eller hans familj kommer det leda till konsekvenser för Kreml.

– Om något händer mig eller mina nära och kära eller familj, kommer det vara en signal att börja agera. Detta är ingen bluff, säger han, enligt The Moscow Times.

Videon publicerades vid lunchtid den 25 juni och har redan fått mer än 2 miljoner visningar och över 110 000 gillamarkeringar, samt tusentals kommentarer.

LÄS OCKSÅ: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Bottennivåer

Tidigare i år kom mätningar som avslöjade att det ryska folkets förtroende för Putin har nått bottennivåer.

Endast 29,5 procent av befolkningen uppgav att de har förtroende för diktatorn, rapporterade Iltalehti med hänvisning till en undersökning från det ryska statliga forskningsinstitutet VTsIOM.

Det är Putins lägsta förtroendesiffra sedan Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022.

LÄS MER: Ryskt besked till Rumänien – kommer stängas ner

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen