ANNIE LÖÖF: Om hatet från M och KD

2021 09 02

– Det är så sorgligt. Det är ju inte kritik som dryftas utan hat och misstänkliggörande.

Det säger centerledaren Annie Lööf till DN angående den försämrade relationen mellan Centern å en a sidan och Moderaterna och KD å andra sidan.

Dammluckorna öppnades

Annie (C) fick frågan om hur hon reagerar på den kritik som hon mött under den senaste tiden från företrädare för de forna allianskollegorna.

– För några år sedan var det som om dammluckorna öppnades hos våra tidigare allianskollegor. Det är så sorgligt, säger Annie Lööf till DN.

Inte kritik utan hat

Hon är bedrövad över den tidvis mycket dåliga relationen.

– Man börjar fundera om de alltid har tyckt så här, även när vi samarbetade tätt och nära. Det är ju inte kritik som dryftas utan hat och misstänkliggörande. Det passerar gränser som jag ens inte visste fanns. Det gör mig både bekymrad och bedrövad, framhåller Annie.

Nidbilder

– Det är klart att vissa saker berör mig, framför allt som det kommer från personer man känt under ganska lång tid och samarbetat med. Nu försöker många skapa nidbilder av mig för att legitimera sitt eget högerkonservativa samarbete vilket är väldigt sorgligt, säger Anne till DN och betonar att de vet hon är borgerlig och liberal och även framöver vill samarbeta med Alliansen. Hon klargör även att hon inte tänker släppa in SD och att det är sorgligt att M valt väg så tydligt.

ANALYS

Stämningen, retoriken och hövligheten i svensk politik har verkligen svängt söderut de senaste åren. Det kommer från alla de håll och det råder ingen tvekan om att sociala medier har förvärrat läget dramatisk.

Inte för en sekund köper jag påståendet att det skulle vara likadant utan sociala medier för det är inte sant; sociala medier med sina algoritmer och hatfokus driver i sig en hel del skräp som inte hade funnits utan nätjättarnas oansvariga agerande.

Gräsligt att se

Men samtidigt kan man inte skylla bara på det – det finns människor bakom som har ett ansvar som de inte lever upp till.

Alla partiledare drabbas av hat men hatet mot Annie Lööf är monumentalt. Det är gräsligt att se och det finns inga ursäkter för det.

Hatet mot SD lika fel

På samma sätt drabbas även Jimmie Åkesson och SD:s väljare av mycket hat. Och det har pågått under många år. Även Ulf (M), Ebba (KD), Stefan (S), ja allihopa är hårt drabbade. Hatet är lika fel åt alla håll och det behöver minskas. Det behövs helt enkelt fler vuxna i rummet.

Foto: Centerpartiet

[yop_poll id="576"]

EXPERTER: Ladda aldrig din mobil så här

2025 11 15

Experter varnar för att ladda sin mobil på fel sätt.

Att ladda mobilen är en regelbunden vana som vi kanske inte tänker så mycket på.

Men om man laddar telefonen på fel sätt så riskerar man att kraftigt förkorta batteriets livslängd och öka risken för överhettning.

Varnar för vanligt misstag

Det finns flera vanliga misstag som folk begår när de laddar mobilen.

Ett av de vanligaste misstagen, som kan leda till stora problem, är att ladda mobilen med skalet på, rapporterar Teksiden.

Många lämnar skalet på under laddning för att skydda sin telefon, enligt sajten.

Men det är ett stort misstag. Det kan leda till överhettning.

– Överhettning kan sakta ner laddningen och kan också minska batteriets livslängd avsevärt, rapporterar sajten.

Risken är extra stor om man använder trådlös laddning.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Skapar flera problem

Att ladda trådlöst med skalet på är alltså extra riskabelt.

Det har till exempel visat sig att Samsung Galaxy S10e blir väldigt varm när den laddas på det sättet.

Även Apple har varnat iPhone-användare för att ladda trådlöst med skalet på, enligt sajten.

Att ha skalet på vid laddning medför även andra problem.

Om man har skalet på när man laddar så kan till exempel kontakten mellan laddkabeln och laddningsporten förhindras, så att mobilen inte laddas.

Då riskerar man alltså att upptäcka att batteriet är tomt när man tror att man har laddat det.

Mellan 20 och 80 procent

Många experter menar också att man över huvud taget bör undvika att ladda mobilen över natten.

Det kan leda till överladdning och överhettning, enligt sajten.

Experter har ofta varnat för långladdning, och även för att låta mobilen ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent, säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen