Arbetsgivare säger ifrån – sökande gör misstag med personligt brev

2025 04 27

Arbetsgivare har tröttnat på en typ av personligt brev som skickas in av många jobbsökande.

När man söker jobb förväntas man ofta bifoga både ett CV och ett personligt brev.

Men när det gäller det sistnämnda är det många arbetssökande som gör fel.

Det menar vissa arbetsgivare, däribland storföretaget Ikea.

”Då tackar vi nog nej”

Ikea har konstaterat att allt fler jobbsökande skickar in personliga brev som har skrivits med hjälp av AI, rapporterar SVT.

Detta försvårar rekryteringsprocessen och gör det svårt att se de sökandes personlighet, menar företaget.

De uppmanar därför sökande att inte skriva personligt brev med hjälp av AI. Annars riskerar man att få nej från möbeljätten.

– Ser vi att det är helt genererat av AI tackar vi nog nej. Då kan vi inte säkerställa om det är du som är bakom vissa nyckelord. Det blir ingen personlighet, säger Linda Wallin, rekryteringschef på Ikea, till kanalen.

Rekommendation från Arbetsförmedlingen

Det råder delade meningar om huruvida man ska ta hjälp av AI när man söker jobb, och i så fall i vilken utsträckning.

På Arbetsförmedlingens hemsida finns en artikel med tips om hur man kan vässa sitt CV med hjälp av AI.

– Använd AI för att analysera en jobbannons och ditt eget cv. Kopiera in ditt cv och jobbanonnsen i AI-verktyget och be det ge förslag på hur du kan omstrukturera ditt cv så att det blir mer intressant i relation till vad som efterfrågas av arbetsgivaren, skriver Arbetsförmedlingen på sin hemsida.

– Det kan öka dina chanser att bli upptäckt och få komma på jobbintervju, hävdar man.

Men enligt Ikea kan det alltså lika gärna vara tvärtom – om du tar för mycket hjälp av AI så riskerar din ansökan att bli så pass opersonlig att den får nobben.

Trots det finns det många tjänster och guider på nätet om hur man kan vässa sin ansökan med hjälp av AI-verktyg, och desto färre varningar om nackdelarna med detta.

”Ser att det inte stämmer”

Ikea varnar just för att lägga in jobbannonsen i ett AI-verktyg.

– Man kan se att jobbsökande kopierat annonsen rakt av och lagt in i ett AI-program som sedan spottar ut ett personligt brev. Det blir lite för överambitiöst och väldigt proffsigt och då ser vi att det stämmer inte riktigt, säger Linda Wallin till kanalen.

Ikea understryker att det inte behöver vara fel att ta hjälp av AI när man gör sin jobbansökan, men man måste försäkra sig om att slutresultatet blir personligt och någonting som man kan stå bakom.

Foto: G. Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen