Arbetsgivare säger ifrån – sökande gör misstag med personligt brev

2025 04 27

Arbetsgivare har tröttnat på en typ av personligt brev som skickas in av många jobbsökande.

När man söker jobb förväntas man ofta bifoga både ett CV och ett personligt brev.

Men när det gäller det sistnämnda är det många arbetssökande som gör fel.

Det menar vissa arbetsgivare, däribland storföretaget Ikea.

”Då tackar vi nog nej”

Ikea har konstaterat att allt fler jobbsökande skickar in personliga brev som har skrivits med hjälp av AI, rapporterar SVT.

Detta försvårar rekryteringsprocessen och gör det svårt att se de sökandes personlighet, menar företaget.

De uppmanar därför sökande att inte skriva personligt brev med hjälp av AI. Annars riskerar man att få nej från möbeljätten.

– Ser vi att det är helt genererat av AI tackar vi nog nej. Då kan vi inte säkerställa om det är du som är bakom vissa nyckelord. Det blir ingen personlighet, säger Linda Wallin, rekryteringschef på Ikea, till kanalen.

Rekommendation från Arbetsförmedlingen

Det råder delade meningar om huruvida man ska ta hjälp av AI när man söker jobb, och i så fall i vilken utsträckning.

På Arbetsförmedlingens hemsida finns en artikel med tips om hur man kan vässa sitt CV med hjälp av AI.

– Använd AI för att analysera en jobbannons och ditt eget cv. Kopiera in ditt cv och jobbanonnsen i AI-verktyget och be det ge förslag på hur du kan omstrukturera ditt cv så att det blir mer intressant i relation till vad som efterfrågas av arbetsgivaren, skriver Arbetsförmedlingen på sin hemsida.

– Det kan öka dina chanser att bli upptäckt och få komma på jobbintervju, hävdar man.

Men enligt Ikea kan det alltså lika gärna vara tvärtom – om du tar för mycket hjälp av AI så riskerar din ansökan att bli så pass opersonlig att den får nobben.

Trots det finns det många tjänster och guider på nätet om hur man kan vässa sin ansökan med hjälp av AI-verktyg, och desto färre varningar om nackdelarna med detta.

”Ser att det inte stämmer”

Ikea varnar just för att lägga in jobbannonsen i ett AI-verktyg.

– Man kan se att jobbsökande kopierat annonsen rakt av och lagt in i ett AI-program som sedan spottar ut ett personligt brev. Det blir lite för överambitiöst och väldigt proffsigt och då ser vi att det stämmer inte riktigt, säger Linda Wallin till kanalen.

Ikea understryker att det inte behöver vara fel att ta hjälp av AI när man gör sin jobbansökan, men man måste försäkra sig om att slutresultatet blir personligt och någonting som man kan stå bakom.

Foto: G. Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Obama går ut med sällsynt varning: ”Ett kolossalt misstag”

2025 07 02

Den tidigare presidenten Barack Obama framför mycket ovanlig kritik.

Det hör inte till vanligheterna att expresidenter i USA går ut och kritiserar sina efterträdare.

Att det sker tillsammans med en annan före detta president är ännu mer sällsynt.

Men nu går Barack Obama, tillsammans med republikanen George W. Bush som var president i USA mellan 2001 och 2008, ut med en gemensam varning.

De före detta amerikanska ledarna uttrycker sin förskräckelse över Trumpregeringens nedläggning av det amerikanska nationella biståndsprogrammet USAid, som officiellt stängde i måndags.

– Att rensa ut USAid är en tragedi och en skandal. För det är bland det viktigaste arbete som sker i hela världen, säger Obama enligt Politico.

"Kolossalt misstag"

I talet, som var förinspelat på video och spelades upp på en avslutningsceremoni för tusentals anställda, kallar Obama nedläggningen för “ett kolossalt misstag”.

Han understryker att USAid både räddat liv och varit en viktig faktor i den globala ekonomiska tillväxten.

George W. Bush talar i liknande termer, också det via video.

Republikanen pekar på det aids- och hiv-program som startades under hans tid i Vita huset och som bedöms ha räddat 25 miljoner liv över hela världen.

– Ni har visat USA:s stora styrka genom ert arbete, och det är ert goda hjärta, säger Bush och vänder sig till anställda på biståndsmyndigheten.

– Ligger det i vårt nationella intresse att 25 miljoner människor som skulle ha dött nu lever? Jag tror det, och det tror ni också.

14 miljoner riskerar dö

Enligt en studie från den vetenskapliga tidskriften The Lancet bedöms över 14 miljoner människor riskera att dö som konsekvens av att USA skär ned på biståndet.

USA:s nuvarande president Donald Trump har tidigare hävdat att USAid drivs av “vänsterradikala galningar” och präglas av “enormt bedrägeri”. 

Argumentet för att lägga ned myndigheten är att pengarna borde kunna läggas på amerikanska behov istället för bistånd utomlands.

Även effektiviteten har ifrågasatts. Elon Musk, som fram till nyligen ledde effektivitetsmyndigheten Doge, har kallat myndigheten för “kriminell”, skriver Politico.

Det som ska ersätta USAid väntas presenteras inom kort. Projektet kommer att kallas “America First”.

– Den nya processen kommer att säkerställa att det finns ordentlig tillsyn och att varje skattekrona som spenderas kommer att bidra till att främja våra nationella intressen, framhåller USA:s utrikesdepartement.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 03

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen