Bank-id meddelar nya regler – börjar gälla i sommar

2025 05 01

I juli i år träder lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft.

Det handlar om en EU-lag som omfattar produkter och tjänster som riktar sig till konsumenter inom ett antal områden, enligt Post- och telestyrelsen, PTS.

Exempelvis omfattas verksamheter som använder sig av den mycket vanliga e-legitimationen Bank-id.

Det bekräftar företaget i ett uttalande.

– Kraven som börjar gälla i juli påverkar bland annat ditt företags implementation av Bank-id.

Så påverkas kunderna

Företagen kommer med andra ord behöva anpassa sig och uppdatera sina sidor för att kunna fortsätta använda Bank-id:s tjänster i enlighet med lagen.

Den stora skillnaden för kunden blir när man besöker en tjänst på en dator, men använder Bank-id på en annan enhet, till exempel din telefon.

I det flödet visas en rörlig QR-kod som hen skannar med sin Bank-id-app. Lagkraven medför ändringar för QR-koden, framhåller Bank-id.

Uppmanar företagen

Bank-id understryker att visningstiden för QR-koden idag ofta är för kort. Det gör att personer med nedsatt syn, motorisk funktionsnedsättning eller digital ovana kan få problem med inläsningen.

Av det skälet uppmanas företagen att göra följande förändringar när Bank-id ska användas:

  • Ge möjlighet att enkelt förlänga QR-kodens  timeout-tid när det återstår minst 20 sekunder.
  • Ge möjlighet att generera en ny QR-kod minst tio gånger.
  • Använda tillräckligt lång visningstid för QR-koden, gärna fem minuter.

LÄS MER: Facebooks ägare varnar användare i Europa

Nästan 9 miljoner användare

Den nya tillgänglighetslagen omfattar elektroniska kommunikationstjänster, banktjänster och e-handelstjänster.

– Aktörer som erbjuder någon av de produkter eller tjänster som omfattas ska som regel följa tillgänglighetskraven, förklarar PTS.

– Det spelar ingen roll vilken typ av organisation ni är. Det som avgör om ni omfattas av lagen om tillgänglighet för vissa produkter och tjänster är om ni erbjuder sådana produkter eller tjänster, till konsumenter. Om en ideell organisation gör det, gäller lagens krav även för den.

Verksamhet inom offentlig sektor omfattas redan av lagen om Digital Offentlig Service.

Över 8,6 miljoner använder Bank-id:s tjänster, enligt siffror från 2024.

LÄS MER: Ring banken imorgon – mycket goda nyheter för bolånekunder

Foto: BankID

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen