Barnen nekas mjölk

2024 09 27

Barnen på en skola i Ljungby nekas möjligheten att dricka mjölk.

Det är på Sunnerbogymnasiet i Ljungby som barnen har fått det tråkiga beskedet:

De får ingen mjölk till skollunchen.

Anledningen: Kommunen vill spara pengar.

– Det har ju alltid funnits mjölk, och det är ju bara tråkigt att de tar bort det när man har druckit det sedan man var liten, säger en elev på skolan till SR.

”Handlar om pengar”

Mjölk har ingått i skollunchen så länge skolan har funnits, men nu är det alltså slut med det, vilket Ljungby Nu tidigare har rapporterat om.

– Det handlar om pengar. Någonstans måste vi spara för att åtminstone få ner underskottet, säger Mariana Axelsson, kostchef Ljungby kommun, till tidningen.

Skolan uppges ha fått ett kraftigt sparbeting, och att inte längre erbjuda mjölk till skollunchen innebär att man sparar in cirka 70 000 kronor per läsår.

Besparingen görs dock bara i gymnasiet, och det är inte aktuellt att göra samma besparing i grundskolan, enligt kommunen.

Men eleverna på Sunnerbogymnasiet är besvikna.

”Förstör hela måltiden”

Flera elever tycker att skollunchen blir betydligt sämre utan mjölk.

– Ja, det är ju tråkigt. Det förstör ju hela måltiden, tycker jag, säger en elev till SR.

Eleverna tror dock inte att det är lönt att protestera, rapporterar radiokanalen.

– Jag tror inte att de kommer lyssna, de har väl redan bestämt sig, tänker jag.

Lunchmjölk väcker starka känslor

Frågan om mjölk till skollunchen har ibland väckt starka känslor.

Tidigare i år uppstod en konflikt i Kiruna kommun när kommunen ville spara in på lunchmjölken på en förskola.

Föräldrar till barnen ville då lösa problemet genom att själva köpa mjölk till barnens skollunchen.

Kommunen satte dock stopp för detta, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Kommunen menade att föräldrarnas inköp av mjölk till barnen stred mot flera policyer som kommunen har. Det handlade bland annat om livsmedelssäkerhet.

Beskedet väckte stor ilska bland många föräldrar.

– Det är våra barn det handlar om och vi tänker inte tolerera det här, sade Carolina Tapani, som tagit initiativ till föräldrarnas mjölkinköp, till tidningen NSD.

Foto: E Akyurt

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen