BEKRÄFTAT: Gigantiskt mediebolag sprider lögner om Sverige

2023 09 15

Ett av världens största mediebolag deltar i en desinformationskampanj mot Sverige.

Det handlar om Al Jazeera, ett av arabvärldens största mediebolag som beräknas nå ut till mer än 430 miljoner hushåll i över 150 länder.

Nyhetskanalen har upprepade gånger spridit falsk och vilseledande information om Sverige.

Det visar en granskning av Helsingborgs Dagblad (HD) och Sydsvenskan.

Fokuserar uteslutande på tre ämnen

Sedan början av förra året har Al Jazeera gjort hundratals publiceringar på arabiska om Sverige.

HD och Sydsvenskan har granskat samtliga publiceringar med hjälp av AI-verktyget Chat GPT.

Granskning visar att mediebolagets rapportering om Sverige främst fokuserar på tre ämnen: koranbränningar, Nato-krisen och påståenden om att svensk socialtjänst kidnappar muslimska barn. 

– Återkommande ges det svenska perspektivet väldigt lite utrymme medan gäster som sprider konspirationsteorier och falska nyheter är vanligt förekommande, framhåller de svenska tidningarna.

Förmedlar mörk bild av Sverige

Inas Hamdan är en av journalisterna bakom granskningen.

På sociala medie-plattformen X, tidigare Twitter, kommenterar hon Al Jazeeras rapportering om Sverige.

Enligt Sydsvenskans journalist förmedlar nyhetskanalen följande lögner:

- Svenska politiker tillåter koranbränningar, men inte att bränna prideflaggan eller Toran.

- Sverige tvångsomhändertar muslimers barn och ger dem till homosexuella.

- Sverige bedriver handel med invandrares barn.

”Professionell journalistik”

På sin egen nyhetssida hävdar Al Jazeera att nyhetskanalen strävar efter att ge sin publik ett "brett och djupt perspektiv på regionala och internationella angelägenheter”.

Vidare skriver nyhetskanalen att man strävar efter att ha med ”flera vinklar i en berättelse som presenteras”.

– Vårt närverk presenterar opartiska nyheter, program, aktualiteter och djupgående undersökningar som tänjer på gränserna för traditionella medier, framhåller mediebolaget.

Enorm räckvidd

Al Jaazera har sitt huvudkontor i Qatars huvudstad Doha.

Mediebolaget har en stor räckvidd över hela världen.

Nyhetskanalen når ut till mer än 430 miljoner människor i över 150 länder.

Text: Redaktionne


15nov2025

JUST NU: ”Vi har blivit lurade” – USA:s militär förtvivlade

2025 11 15

Den amerikanske arméministern säger att USA har lurats.

USA är det land i världen som lägger mest pengar på sin militär och brukar beskrivas som världens största militärmakt.

Nu rasar Dan Driscoll, USA:s arméminister, och menar att den amerikanska militärmakten har lurats.

Ilska mot vapenindustrin

Ilskan riktar sig mot vapenindustrin.

Dan Driscoll hävdar att stora försvarsföretag har fått USA att betala överpriser för mycket av det militära materiel som landet har köpt.

– Den amerikanska militären har blivit lurade av stora försvarsföretag att köpa dyr utrustning när billigare kommersiella alternativ skulle ha varit tillgängliga, säger den amerikanske ministern, rapporterar Reuters.

– Försvarsindustrin i allmänhet, och de största företagen i synnerhet, har lurat det amerikanska folket och Pentagon och armén.

Många olika system

Den amerikanska militären förses med flera typer av system från stora vapentillverkare.

Företrädare från armén har tidigare hävdat att en Black Hawkhelikopter, som kostar 47 000 dollar, skulle kunna tillverkas för mycket lägre summor.

– Systemet har förändrats. Ni kommer inte längre att tillåtas att göra så mot USA:s armé, säger Dan Driscoll.

LÄS OCKSÅ: Rysk truppkoncentration utslagen – var på väg till Pokrovsk

Ska effektiviseras

Arméministern framhåller att det är regeringens ansvar att skärpa kraven för hur vapen ska köpas in, och att tidigare regeringar har misslyckats med det.

– Armén lanserar nu ett initiativ för att effektivisera sin anskaffningsprocess. Det är en del av en övergripande ansträngning av Pentagon för att göra det möjligt för militären att snabbare skaffa teknik mitt i ett växande globalt hot, uppger Reuters.

Förra veckan kom rapporter att den amerikanska armén siktar på att köpa minst en miljon drönare under de kommande åren.

– Istället för att samarbeta med större försvarsentreprenörer vill man arbeta med mindre företag som producerar drönare, rapporterar nyhetsbyrån.

LÄS MER: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad

Foto: DoD photo by U.S. Navy Petty Officer 1st Class Alexander Kubitza

Text: Redaktionen


14 november 2025

Riksbanken varnar – högre kostnader för vanliga hushåll

2025 11 15

Riksbanken går ut med en varning till hushåll.

Många svenska hushåll har tyngts av högre kostnader de senaste åren.

Nu går Riksbankens vicechef Anna Seim ut och varnar för att det kan bli ännu värre.

Varnar för smyghöjda priser

Vice riksbankschefen Anna Seim varnar för att livsmedel kan bli permanent dyrare, rapporterar DN.

Anna Seim varnar för att priserna kan höjas omotiverat mycket – inför halveringen av matmomsen i april nästa år.

Maten har fortsatt att bli dyrare den senaste tiden, bland annat har köttpriserna stigit med runt 6 procent förra månaden jämfört med för ett år sedan.

Och nu fruktar vice riksbankschefen att leverantörer och butiker kan passa på att smyghöja priserna inför sänkningen av matmomsen.

– Det skulle kunna vara så att livsmedelsföretagen höjer priserna innan den här sänkningen, säger Anna Seim, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Så snart som möjligt”

Vice riksbankschefen är också bekymrad över att regeringens utlovade Matpriskommission inte har kommit igång med sitt arbete ännu.

Kommissionen ska övervaka att momssänkningen slår igenom i butikerna.

– Jag tror att det vore bra om man gjorde det så snart som möjligt, så att man inte får den här typen av beteendeeffekter, säger Anna Seim, enligt tidningen.

Riksbanken varnar alltså för vad som kan beskrivas som en Black Friday-effekt, alltså smyghöjning av priserna inför en sänkning, rapporterar DI.

Hon oroar sig också för de inflationsrisker som den tillfälliga sänkningen av matmomsen medför, enligt tidningen.

”Hålla koll på matjättarna”

Regeringens sänkning av matmomsen syftar till att få ner kostnaderna för hushållen, som de senaste åren har drabbats hårt av inflationen.

– Vi gör det för att underlätta för svenska familjer, det kommer vara en central del av den här budgeten, sade statsminister Ulf Kristersson (M) i samband med att förslaget presenterades, enligt SVT.

Regeringen har också lovat att man ska hålla koll på dagligvaruhandeln och se till att sänkningen verkligen får genomslag.

– Vi kommer att ha koll på matjättarna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i samband med att förslaget presenterades.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: S Bughdaryan

Text: Redaktionen